Malstrøm af Michael Connelly

Oprettet: 09.07.2007 - 12:06

Bog: "Malstrøm" af Michael Connelly

Krimi; Harry Bosch opsøges af enken efter en tidligere kollega og ven - Hans død trækker spor til en række af Boschs tidligere sager

Krimiserien med: Harry Bosch ; 9

Michael Connelly
Søren K. Barsøe
Klim

"Malstrøm" er intet mindre end fremragende kriminallitteratur. Michael Connelly sender endnu engang Harry Bosch ud på en spændende og farefuld opgave

Harry får til opgave at undersøge omstændighederne af vennen Terry McCalebs tilsyneladende naturlige død. Efterforskningen fører ham på sporet af den berygtede seriemorder Robert Backus, bedre kendt som "Poeten" fra Connelly’s tidligere bog "De parallelle mord".
Sporet fører Bosch til Nevadas ørken, hvor FBI har gjort uhyggelige opdagelser i sandet – med oplagte spor fra netop Backus.

Da Robert Backus selv er tidligere højtstående FBI-officer, kender han om nogen den måde politiet arbejder på. Backus inddrager bevidst sin tidligere elev, Rachel Walling, i sin blodige kispusleg med FBI.

I jagten på "Poeten" arbejder Walling til sidst sammen med Harry Bosch i bestræbelserne på at nå frem til Backus, inden han slår til igen.

"Malstrøm" er Connelly’s niende bog på dansk med Harry Bosch i rollen som den ensomme kriminalassistent/privatdetektiv og samtidig den anden med Rachel Walling som FBI-agent.
I "Malstrøm" udnytter de hinandens forcer for at få bugt med seriemorderen en gang for alle.

Michael Connelly er ikke for ingenting en af de helt store kriminalforfattere i USA. Hans bøger er udstyret med gode og spændende plots, suveræne personkarakteristikker, og ikke mindst er de skrevet i et sprog (der selv i dansk oversættelse) til tider giver læseren gåsehud.

Selv om ”Malstrøm” bygger på personer og begivenheder, Connelly tidligere har skrevet om, kan bogen sagtens læses og nydes som en selvstændig krimi.

Skynd dig – lån den eller køb den – men under alle omstændigheder: LÆS den.