Maleren fra Shanghai af Jennifer Cody Epstein

Oprettet: 05.10.2009 - 11:35

Bog: "Maleren fra Shanghai" af Jennifer Cody Epstein

Kinesiske Pan Yuliang blev som 14-årig i 1920'ernes Shanghai solgt til et bordel - To år senere blev hun konkubine for en fremsynet embedsmand og kunne udfolde sine kunstneriske evner.

Jennifer Cody Epstein
Christiane Rohde
Thanning & Appel

Hele malepaletten er brugt i denne eventyrligt fængslende debutroman, hvor man følger Pan Yuliangs vej fra glædespige til anerkendt billedkunstner.

Den kinesiske billedkunstner Pan Yuliang (1899-1977) er i centrum i denne åndeløst smukke fortælling om en helt speciel kvinde, på én gang blød som smør og stærk som stål. Forfatteren opdagede Pan Yuliangs kunst ved en udstilling på Guggenheim og dermed var det første frø sået til nærværende roman som har været godt 10 år undervejs. Romanen er ikke biografisk, men en gendigtning af Pan Yuliangs liv som det kunne have været.

Forældreløse Xiuquing bliver som fjortenårig solgt til et bordel i Wuhu, da hendes onkel skal have finansieret sit stigende opiumsforbrug. Her forvandles Xiuquing til Yuliang og udvikler sig fra uskyldig blomst til bordellets Favorit. Skæbnen vil at en ung velhavende mand forelsker sig i hende og gør hende til sin konkubine i Shanghai. I sin uventede frihed opdager Yuliang at hun har talent for at male. Dette talent bringer hende ad veje hun aldrig troede hun kunne betræde, og hun kommer til at udfordre omgivelserne med sine vovede nøgenstudier. Snart kommer dog dagen, hvor hun må vælge mellem den kødelige kærlighed til sin mand og den åndelige kærlighed til kunsten.

Det er helt overvældende at gå ombord i denne lækkerbisken af en roman. Den er mageløst godt skrevet, og beretningerne er barske og poetiske på samme tid. Man får indsigt i et sårbart pigesind der alt for hurtigt stifter bekendtskab med bagsiden af medaljen som her er Kinas bedrageriske underverden af sex og vold. Samtidig får man belyst mange sider af den kinesiske kultur og politik og gamle forstokkede traditioner og fordomme. Det er på én gang tragisk og befriende at opleve Yuliangs kamp for at blive respekteret på lige fod med de mandlige kunstnere, og de personlige ofre det kræver.

Jeg synes klart man skal unde sig selv at læse bogen. Den vil nemlig opnå bestseller- og nyklassikerstatus på højde med ’Mit liv som geisha’ og ’Vilde svaner. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, for en debutant er romanen nemlig usædvanlig velanmeldt og allerede solgt til udgivelse i flere end 17 lande.