Magtværk af Lene Rikke Bresson

Oprettet: 11.08.2008 - 12:06

Bog: "Magtværk" af Lene Rikke Bresson

Efter at have født Sankilde-koncernens arving må Dy og Torben flygte fra Frankrig over Tyskland til Jylland - Men alligevel søger Dy med fare for alt, hvad hun elsker, sandheden om Linn Sankil

Lene Rikke Bresson
carpe diem

Dy og Torben er på flugt fra dele af Torbens familie som vil gøre alt for at lukke munden på dem. For de to ligger inde med belastende oplysninger om familiens fortid.

I det tredje og afsluttende bind af serien om Dy og Torben Sankilde er de to på flugt gennem Europa fra Torbens familie. For familien Sankilde har hemmeligheder, som for enhver pris skal skjules for offentligheden.

Dy gemmer sig i en hule nær et kloster, og her føder hun sønnen Jason. Torben kommer snart til og de tre flygter videre mod Weimar. Her skulle vennen Martin være klar til at hjælpe den lille familie. Men Martin er selv skarpt forfulgt, så selvom han og hans gruppe af medhjælpere forsøger at undgå en morder, kan det ikke lade sig gøre.

Det betyder, at Dy og Torben må flygte videre til Berlin, men heller ikke her har de fred, så flugten fortsætter og ender på Torbens familiegård i Jylland. Her bliver de ikke godt modtaget af landsbyens beboere, for de har deres egen måde at gøre tingene på. Mens Dy kæmper med deres egne regler, kæmper Torben for at lave hemmelige aftaler med familiens overhoved.

For familien Sankilde har hemmeligheder om 2. verdenskrig og tiden derefter, og vil gøre alt for at beholde dem for sig selv. Men Dy har opdaget familiehemmeligheden, og det betyder magtkamp i familien. Og hun er villig til at fortælle om denne hemmelighed uanset omkostningerne for hende selv.

Et plot i bedste spændingsstil med familiefejder, fortielser, mordere og økonomisk kriminalitet i stor stil. Ganske godt plot og fortællingen foregår i et rigtigt højt tempo gennem store dele af Europa for til sidst at finde en løsning i Danmark.

Da dette er tredje og afsluttende del af en serie, er der mange ender som skal samles. Det gøres fint og elegant, men det vil helt klart være en fordel at læse de to første bøger i serien. Så det skal anmelderen helt bestemt i gang med, for fortællingen er for spændende til bare at glemme igen. Hvis du er til Stieg Larsson kunne dette bestemt være et godt bud på en roman som du også kan kaste dig over.

Carpe diem, 2008. 239 sider