Magtspor af Martin Jensen

Oprettet: 28.09.2004 - 08:36

Bog: "Magtspor" af Martin Jensen

Assens 1332 - Danmark er kastet ud i en magtkamp mellem kongsemnerne, og i den lille by er der uro -  En mand findes myrdet i kirken, og byfoged Eske Litle må i gang med opklarin

Martin Jensen
2004
Århus : Klim

Solid og spændende middelalderkrimi med en fin beskrivelse af de politiske forhold i datidens Danmark og et levende, broget persongalleri.

Det er vanskelige tider for landet. Den holstenske grev Gert har magten over Jylland og Fyn, mens resterne af den danske kongemagt befinder sig på Sjælland.

Der kommer mystiske fremmede til Assens, heriblandt en klædehandler, der bliver fundet myrdet i kirken. Andre tilrejsende er en sjællandsk købmand og en munk. Byfoged Eske Litle og hans folk, sergent Bane og korporal Tade, indleder en undersøgelse. Sideløbende opklares et mord på et spædbarn ved hjælp en byfogdens kvinde, Thrund.

Dette er femte del af en velskrevet middelalderkrimiserie fra Assens i 1300-tallet med byfogden Eske Litle som hovedperson. Læseren bliver også denne gang særdeles godt underholdt, dels af den spændende og sobre opklaring af forbrydelsen, dels af den grundige beskrivelse af dagliglivet i middelalderen, hvor vi følger med i det brogede liv. Eske Litle og hans folk mødes dagligt på kroen for at drøfte sagen, og vi får meget at vide om mad og især drikke, øl er et vigtigt emne.

Forfatteren fortæller, at bøgerne om Eske Litle er et privilegium for ham på den måde, at han i en serie kan få lov til at opbygge personerne over et langt forløb i tid som i handling, og hvor personerne kan udvikle sig. Samtidig bruger han det lille samfund som et overskueligt og alligevel uforudsigeligt sted.

Serien om Eske Litle bliver bedre og bedre og kan sammenlignes med en anden middelalderserie fra det engelske York, nemlig Candace Robbs kriminalromaner med bueskytten Owen Archer som hovedperson.

Klim, 2004. 277 sider. Kr 299,-