Magiske frø af V. S. Naipaul

Oprettet: 07.11.2005 - 13:05

Bog: "Magiske frø" af V. S. Naipaul

Willie Chandran er midt i livet, men uden mål. Han slutter sig til en oprørsgruppe i Indien, som kæmper for de fattigste kasters rettigheder, men Willie indser snart at kampen er uden mening.

V. S. Naipaul
Jesper Klint Kistorp
2005

En fortryllende og intens bog, der handler om guerillabevægelser og om det moderne menneskes holdning til disse.

Helt enkel er bogen ikke; den rummer mange skismaer.
Hvad skal Willie, der tidligere har opholdt sig i Afrika, gøre med sit liv? Skal han slutte sig til oprørerne hjemme i Indien, eller skal han vælge en mere vesteuropæisk tilgang til livet?

Willie Chandran, hovedpersonen i denne roman af nobelprisvinderen fra 2001, V. S. Naipaul, vælger det første: han slutter sig til nogle oprørere dybt inde i de indiske skovområder, tilskyndet af sin søster Sarojini, der bor i Berlin. Hun sætter ham i bogstaveligste forstand på et fly, der bringer ham lige ind i guerillaernes favn.

Her bliver Willie en slags kastebold mellem de forskellige guerillabevægelser, og han avancerer hurtigt til at blive en af de ledende personer i en af oprørsbevægelserne. Han lader sig kort sagt føre og ender med at blive våbenkurér. Han mister undervejs sin gode ven, og det sætter sit præg på Willie gennem resten af bogen.

Der går otte år i den indiske jungle. Til slut bliver Willie Chandran sat i fangelejr, og her får han rig lejlighed til at tænke over sit liv: hvad vil han med det, der er tilbage, hvis han nogensinde slipper fri fra dette intetsigende helvede? Og har det været det hele værd?

Igen kommer søsteren ind i billedet, lyslevende og fra en virkelig verden. Hun redder ham fra intetheden. Willie kan igen vende tilbage til civilisationen, denne gang England, hvor han tidligere har boet. Han kommer til at bo hos den samme familie, han boede hos, inden han drog til Afrika. Han oplever, hvordan denne familie lever i den vestlige verden – med alle den vestlige verdens trængsler og behov. Men er dette bedre end Afrika eller Indien? Willie Chandran må videre med sit eget liv og finde sit eget ståsted.

Det er en fortryllende og intens bog, V. S. Naipaul her har skrevet. Den kan læses som en fortsættelse af romanen "Et halvt liv", der skildrer Willies liv i Afrika, men den kan også læses som en selvstændig roman. Især er skildringen af guerillabevægelserne meget stærke, det er næsten, som om læseren står – som Willie gør det – ved siden af oprørerne og nærmest lader sig forføre. "Magiske frø" rummer håb om, at der - på trods af vor splittede verden med kultursammenstød - stadig er en drøm, et håb om at sprede 'magiske frø' i den komplicerede verden, vi lever i.

Oversat af Jesper Klint Kistorp. Gyldendal, 2005. 280 sider. Kr 299,-