Maggies mageløse verden af Sabine Durrant

Oprettet: 15.09.2003 - 08:00

Bog: "Maggies mageløse verden" af Sabine Durrant

Maggies velfungerende, hjemmegående verden smuldrer efter mødet med en gammel veninde, fordi hun måske har en affære med Maggies mand. Men heldigvis har hun humoren i behold ....

Sabine Durrant
2003

Maggie lagde karrieren på hylden, da hun og kæresten Jake fik barn nummer to, og nu går hun hjemme. Egentlig er hun ganske tilfreds, men alligevel føler hun ind i mellem, at hendes liv er blevet uinteressant, og at det hele går op i bleer, skrig og skrål.

Claire er derimod hot! Hun ligner en fotomodel, lever et spændende liv og har en interessant karriere. Maggie møder hende selvfølgelig den dag, hvor børnene bare er helt umulige, hvor håret er klasket sammen, og blusen er fuld af pletter.

Men Maggie har altid godt kunnet lide Claire, selvom hun stjal andres kærester tilbage i skoletiden - bare fordi hun kunne. Så da Claire pludselig dukker op, siger Maggie med glæde ja til at komme til en fest sammen med sin kæreste.

Festen er dog en total fiasko for Maggie. Hun har det forkerte tøj på, og trods Claires forsøg på at finde samtalepartnere til hende, ender hun med at stå alene i et hjørne, mens Jake danser og morer sig - med Claire. Og snart får Maggie bestyrket sin mistanke om, at de to har en affære.

I stedet for at konfrontere Jake kaster Maggie sig selv ud i en affære, og pludselig befinder hun sig i et langt stafetløb mellem elskeren, kæresten, bleskift, børnefødselsdage og weekendudflugter med Jakes firma. Det gælder om at holde tungen lige i munden for at overkomme det hele, og undervejs finder Maggie ud af, at hun måske alligevel godt kan tilgive Jake.

"Maggies mageløse verden" er en humoristisk roman inden for chick-litteratur genren, selvom hovedpersonen denne gang har både mand og børn. Sabine Durrant skriver i en let tone, og selvom plottet tilsyneladende er ligetil, så gemmer der sig alligevel nogle overraskelser undervejs, og slutningen er ikke så sukkersød, som genren ellers ofte lægger op til.

Sabine Durrant tegner et rammende og veloplagt billede af de karrierejagende og hjemmegående kvinder i 30'erne. Ind i mellem er pennen skarp, når de spiddes i al deres selvhøjtidelighed, men humoren ligger hele tiden på lur. Alt i alt er "Maggies mageløse verden" en meget underholdende og morsom roman, som jeg bestemt kan anbefale.

Oversat af Ulla Oxvig. Lindhardt og Ringhof, 2003. 308 sider. Kr. 299,-