"Mærkelige Mynthe" og andre gode bøger af Dorte Roholte

Oprettet: 24.01.2017 - 11:38

”Mærkelige Mynthe”(2013) af Dorte Roholte

Pigen Mynthe vågner en morgen fra en drøm der er mere end bare ægte. Samtidig er den lidt for mærkelig. For hun er pludselig i et andet hus, mindre og moderens trang til retro ting, er pludselig meget synlig. Mynthe har også fået nye venner og er forelsket i en hel anden dreng, end Klement veninden Klaras storebror. Og samtidig er der Rasmus, som Klara er vild med, men er han vild med Klara?
Mynthes forældre opfører sig også underligt og så er der farmor, der åbenbart kan noget helt særligt som ingen taler om.
Men er Mynthe blevet synsk eller er hun ved at blive tosset?

Denne skønne bog af Dorte Roholte, indeholder rigtig mange facetter som venskab, skilsmisse og kærlighed. Facetter af liver som mange børn og unge oplever i dag. Bogen er nem og læse og til tider er den også meget sjov. Dorte Roholte skriver rigtig godt og giver et lidt anderledes bud på, hvordan man kan italesætte når mor og far bliver skilt. Bogen blev i 2015 nomineret til Orlaprisen og selv om den ikke vandt, fortjener den helt klar at blive læst. Det er en serie på 3 bind, hvor Mynthe mærker endnu mere til sine evner og de til sidst kommer til at have afgørende betydning for hende.

Jeg kan anbefale bogen både som alminelig læsning for børn i 11-15 års alderen. Samtidig vil den være oplagt i en undervisningssituation, fx når folkeskoleelever skal lave boganmeldelser eller snakke om emner som kærlighed, skilsmisse og venskab.

Dorte Roholte har skrevet mange andre rigtig gode bøger til børn og unge. I forhold til de emner der kan være svære at snakke om, har hun også udgiver bogen ”Ikke lutter lagkage” fra 2006. Den handler om at være overvægtig og hvad der sker med veninder når, i dette tilfælde den overvægtige Viola, taber sig og der kommer et helt nyt blik på Viola. For hvad sker der når man går fra at være klassens tykke pige, til at være pigen med selvtillid og færre kilo på vægten?

Begge bøger er tilgængelig både på biblioteket og på ereolen.dk, hvor ”Mærkelige Mynthe” både kan læses som e-bog og som lydbog. Indlæsningen er fin og i et tilpas tempo.

Rigtig god fornøjelse!