Machiavelli af Erik Pouplier

Originaludgave: 1987

Erik Pouplier
1987
Centrum

Historisk roman om den italienske statsmand og politiske filosof Machiavelli (1469-1527), som især er kendt for værket "Fyrsten" med moralen: hensigten helliger midlet.

Anbefalet af bibliotekar Helle Regitze Boesen, Haderslev Bibliotek

Niccolò Machiavellis skrifter er skrevet for 500 år siden, men er stadig en væsentlig inspirationskilde for nutidige politologer og samfundsforskere.

Forfatteren giver i denne bredt anlagte roman en sandsynlig levnedsbeskrivelse af Machiavelli.

Den starter på traditionel vis med at lade Machiavelli være en dreng, der med udgangspunkt i sin åndrige familie strejfer om i Firenze, hvor han får de første erfaringer med magtanvendelse og kammeratskab.

Herefter fortælles om faderen og bedstefaderen, og man får indtryk af, at det gjaldt for borgerne i Firenze at holde med de rette magthavere for ikke at komme i miskredit og blive forfulgt.

Faderens kærlighed til bøger går i arv til Machiavelli, hvis karriere går via litteraturen, men senere drages han ind i de mange forhandlinger, som foregår mellem de mange småstater i Italien. Udnævnelsen til kancellichef og senere statssekretær bringer ham tæt på magthaverne og giver ham en stor indflydelse på de beslutninger, der tages.

Man skal være interesseret i romanens historiske emner og politiske intriger for at følge med og få det fulde udbytte. I passager fokuseres på Machiavellis mesalliance med sin kone. Børn kommer der ud af det, men tillige stort uvenskab livet igennem.

Renæssancens grusomheder mod mennesker giver indtryk af en ikke særlig misundelsesværdig periode, men Pouplier formår at gøre den både interessant og afskrækkende.

Via sin flydende, lettilgængelige sprogbrug føres vi med til en fjern, men meget epokegørende, tidsperiode.

Poupliers bud på en politisk biografi om Machiavelli er spændende læsning, og er du læser af historiske romaner i Palle Laurings stil, kan Pouplier varmt anbefales.

Centrum, 1987.  311 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk