Måske er posten sulten af Einar Már Gudmundsson

Oprettet: 01.06.2005 - 08:05

Bog: "Måske er posten sulten" af Einar Már Guðmundsson

Noveller fra Reykjavik om en række sære eksistenser, bl.a. Helgi, der er ansat i postvæsenets kontor for anbefalede breve

2002
Valby : Vindrose

Einar Már Gudmundsson viser sit Reykjavik på vrangen. I 38 små noveller morer vi os med forfatteren og bliver triste over livets absurditeter – men vi keder os aldrig! Selv om bogen er lille, er der masser af stof til eftertanke.

”Einar, hvis du mangler en historie, så er jeg lige manden. Vi kunne skive en glimrende bog.” Sagt af genfærdet Vidar, en af de mange tildragelser forfatteren møder i sit mystiske og magiske Reykjavik.

Så det gør han forfatteren, skriver en forunderlig lille bog med historier, fortællinger, skitser og anekdoter fra Reykjavik og omegn. Og som Vidar også siger: ”Der må være nok at skrive om. Se bare det lille område her, og nu peger han ned af Grettisgade, her bor der fem indbrudstyve, alle sammen eksperter i faget, tre ludere, seks pushere og tre bøsser på fuldtid”.

Bogen indeholder 38 noveller, hvoraf nogle er så korte, at de næsten har karakter af eftertænksomme strøtanker. De fleste af dem er skrevet med humor, ikke det store skæve grin, men med en fornemmelse for livets absurditeter og det groteske midt i alvoren.

Igennem forfatterens øjne oplever vi mange af Reykjaviks skæve eksistenser. Der er matrosen fra DDR, der vil søge asyl i Island, men sejler hjem igen da hotelportieren fortæller, at islandske øl kun indeholder 2 procent alkohol, men også en sort fortælling om en dreng, der mobbes, til han til sidst hænger sig. En af mobberne bliver senere dræbt i en traktorulykke. Fortællingen slutter tørt: ”Traktorulykker var meget udbredte den sommer.”

Ja, det handler indimellem om vold og druk, det er melankolsk og sørgeligt men det er også morsomt og komisk. Det er frem for alt fortællinger med saft og kraft fortalt af en forfatter med en stor poetisk åre. Og så er den lille og let, lige til kufferten og sommerferien!

Forfatteren Einar Már Gudmundsson er født i 1954 og har siden debuten i 1980 skrevet både digte, romaner, noveller og børnebøger. Alle hans romaner er oversat til dansk. I 1995 fik han Nordisk Råds Litteraturpris for romanen ”Universets engle”. Sidstnævnte er filmatiseret under samme titel.

Via hjemmesiden på det lokale folkebibliotek får man adgang til www.forfatterweb.dk, som giver en rigtig god introduktion til forfatterskabet samt forslag til yderligere læsning.

Oversat fra islandsk af Erik Skyum-Nielsen. Vindrose, 2002. 143 sider.