Månesten af Sjón

Oprettet: 06.03.2016 - 18:54

Bog: "Månesten" af Sjón

Den 16-årige dreng Månesten oplever den spanske syges hærgen, vulkanen Katla i udbrud og Islands selvstændighed sammenvævet med biografernes stumfilm i Reykjavik 1918, mens han tumler med sin seksu

Sjón
Kim Lembek
2014
C&K
 “Månesten – drengen der aldrig var til” af islandske Sjón er så komprimeret, at det er vanskeligt at skulle skrive en anmeldelse af bogens handling, for hvor i alverden skal man starte?

“Månesten” er fortællingen om drengen Måne Sten, der ved bogens start i 1918 er 16 år og bor i Reykjavik.

Her lejer han et værelse hos en ældre dame og ernærer sig som trækkerdreng for dele af Reykjaviks mandlige befolkning, men også danske matroser på gennemrejse fatter interesse for vores hovedperson.

Måne Sten interesserer sig umådeligt meget for film og frekventerer derfor ofte byens to biografer, der meget opfindsomt hedder hhv. Gamle Bio og Nye Bio. Her ser han alle film flere gange, og især Chaplin-film og den store stumfilmstjernes smil gør indtryk på Måne Sten “ikke at det postyr berører drengen, han har lige så lidt som andre under fyrre år stemmeret, men Chaplins og Fattys grin og grimasser spørger ikke om alder, og dem kan man sagtens le ad for treogtyvende gang”.

Reykjavik står i 1918 på den anden ende idet den spanske syge huserer over hele byen, og de fleste indbyggere i den lille hovedstad kender nogen, der er døde af den frygtede sygdom.

Måne Sten ender ved en tilfældighed med at arbejde som chauffør, hvor han kører syge mennesker hen på de interimistiske sygehuse, der eksisterer i byen.

Her får han også mulighed for at arbejde sammen med den jævnaldrende Solborg Gudbjørnsdottir, som han har et godt øje til.

Bogen følger især Måne Sten i november og december 1918, hvor den spanske syge hærger, men mod slutningen af bogen fanges Måne Sten i at betjene en mandlig kunde, hvorefter helvede bryder løs da homoseksualitet anses for at være ulækkert og for at være syndigt.

Måne Sten flygter til England og får stor succes, og efter 10 år vender han tilbage til Reykjavik med nyt navn, men dog stadig med en vis nysgerrighed på, hvad alle de gamle venner laver i dag.

“Månesten” er en rig og fabulerende bog, som er svær at lægge fra sig.

Sjón skriver som altid ordknapt, smukt og præcist, og personerne og Reykjavik er så overbevisende beskrevet, at man føler det er en selv, der på må og få vandrer rundt i Reykjaviks gader.

Handlingen er spændende og komprimeret, og det er først på sidste side, at Sjón afslører det egentlige formål med bogen. Og hvilket formål!

Jeg kan kun sige “Læs denne bog”, det er noget af det bedste jeg har læst i lang tid – jeg har intet som helst at udsætte på denne perle af en roman.