Månens mørke side af Nora Roberts

Oprettet: 30.06.2008 - 12:08

Bog: "Månens mørke side" af Nora Roberts

På flugt fra indre dæmoner efter en grufuld oplevelse har Reece Gilmore slået sig midlertidigt ned som kok i landsbyen Angel's Fists i Wyoming, men hun kommer til at kæmpe hårdt for sin sjælefred

Nora Roberts
Cicero

Reece's bil må give op, da hun på sin flugt fra sine problemer ender i en lille by i Wyomings bjerge. Og her vil hun komme til at finde både sig selv igen og måske kærligheden.

'En fremmed kommer til byen ...'
Der er en klassisk start på denne spændings/kærlighedsroman, hvor den fremmede er i dette tilfælde en ung kvinde, Reece, der en aften holder i sin bil med revnet kølerslange lige udenfor en lille bjergby i Wyoming.
Hun får et job i den lokale 'diner'/cafe, hun flytter ind på det lokale hotel på ugebasis og rare mennesker sørger for, at bilen bliver lavet.

Hun falder faktisk godt til, det er nærmest, når man tænker på lokalkoloritten, som at kigge på en blanding af filmene 'Bagdad Café' og  'Fargo'.  Her er den slagkraftige kvindelige caféejer, hendes charmebøf af en søn, den hyggelige og godhjertede ejer af butikken, den kvikke servitrice og alle de andre mere eller mindre spøjse personligheder, ikke mindst den lokale: 'tall, dark and handsome'-fyr, journalisten Brody, der bor i en fjern hytte og skriver krimier.

Og snakken går naturligvis i en lille by: hvem er Reece? Hvad laver hun dér? På en fridag er Reece på vandretur langs floden, hun følger en rovfugl i kikkerten og bliver på den måde langdistance-vidne til noget, der så absolut ligner et mord.

Reece er af forfatteren udstyret med 'en hemmelighed', hun har angstanfald og  på flugt fra 'noget', men hvad? Den lille by har iagttaget hende, set hendes neuroser og der bliver derfor stillet spørgsmålstegn ved mordhistorien. Har hun mon ikke fået pip? Bedre bliver det ikke, da hun selv begynder at tvivle på sin mentale sundhed: hvorfor står al hendes nervemedicin pludselig fremme? Hvorfor står rejsetasken pludselig pakket?

Alt opklares, og helten finder husrtigt ud af Reece's baggrund, han googler hende da bare ... elementært!
Blandingen romantik og spænding fungerer godt nok, den romantiske del er forudsigelig men man opfatter som læser ingen falske toner i forløbet, men thrillerdelen i historien forsinkes bare lidt, når vi også lige skal have lidt sex blandet ind i det hele. Men det er alt i alt upåklagelig spændende underholdning, især er Roberts god til beskrivelserne af den amerikanske lilleby.

Oversat fra amerikansk af Rikke Mai Pohl efter 'Angels fall'. Cicero, 2008. 383 sider.