Månen over Porten af Per Petterson

Oprettet: 11.01.2010 - 10:24

Bog: "Månen over Porten" af Per Petterson

Litterære og personlige essays om det at læse litteratur og det at blive forfatter

Per Petterson
Annelise Ebbe
Batzer & Co

Inspirerende portræt af forfatteren – og mennesket Per Petterson som læser.

’Månen over porten’ er norske Per Pettersons personlige bud på en læsekanon. Petterson fortæller i små essays hvilke forfattere og hvilke bøger der har sat sine spor i ham.

Det er der kommet en meget læsevenlig lille bog ud af.

Nordmanden er meget gavmild i sine iagttagelser af litteraturen. Vi får således præsenteret litterære kæpheste som blandt flere hedder Raymond Carver og Ernest Hemingway, sidstnævnte af i flere omgange. Mindre læste forfattere som John Fante, Paul Bowles og norske Kjell Askildsen luftes ligeledes til stor inspiration. Petterson er så smittende i sin omtale af bøger og deres forfattere, at genlæsningen af flere forfatterskaber presser sig på.

I ’Månen over porten’ viser nordmanden sig også som en særdeles indsigtsfuld og ikke-akademisk læser og litteraturformidler; og de mange litterære portrætter viser tydeligt Per Pettersons blik for god litteratur, og han lægger da heller ikke skjul på, hvor han har sin inspiration fra.

Læselysten kommer ikke fra fremmede. Hjemmets bogreol og moderens læselyst har stimuleret Pettersons lyst til og sans for litteratur; en bagage han har formået videreformidlet i sit eget roste forfatterskab.

Litteraturlæsningen har i den grad formet forfatteren og mennesket Per Petterson; i ’Månen over porten’ giver nordmanden lidt af det tilbage han selv har fået. Bogen er rent ud sagt en fornøjelse at læse og giver samtidig en bedre forståelse af forfatterskabet.