Målløs af Tom Lanoye

Oprettet: 23.01.2012 - 14:13

Bog: "Målløs" af Tom Lanoye

Selvbiografisk roman af den belgiske forfatter og dramatiker Tom Lanoye, som fortæller sin historie med udgangspunkt i sin elskede mors slagtilfælde og senere død

Tom Lanoye
Mirian Boolsen
Turbine

Hvornår har du sidst læst en belgisk roman? - Her har du chancen, 'Målløs' gør dig målløs over, hvor smukt det er muligt at skrive.

Forfatter og dramatiker, Tom Lanoye, er både berømt og elsket i sit hjemland Belgien. Han har skrevet adskillige romaner, tv – og teaterstykker og er anerkendt og prisbelønnet.

'Målløs' er Lanoyes første roman på dansk og hvilken bog!

Det er historien om en mor – Tom Lanoyes. Joséé, som hun hedder, er slagterkone, mor til fem, talende, manipulerende, farverig, elsket og frem for alt skuespiller. Hele sit voksenliv har hun optrådt på amatørscener, og det er det hun lever og ånder for.

Da hun pludselig får et slagtilfælde og mister sproget, går familien helt i sort. Ingen kan holde ud at se den kvinde der før holdt familien i stramme tøjler, rable sit kaudervælsk og gå helt i spåner over sit manglende (moders) mål.

Tom, der på det tidspunkt er en kendt og feteret forfatter, lover at han vil skrive sin mors historie. Men det viser sig, at være sværere end som så. Og først da faderen dør, kommer han i gang.

Historien om opvæksten i Belgien i et meget farverigt og folkeligt kvarter er morsom. Barndommen med en mor som Toms er bestemt også anderledes. Joséé er en dominerende, viljefast kvinde med udprægede divamanerer. Men hun er elsket trods sin hang til tyranniserende familiedramaer. Hendes skæbne bliver alles skæbne, og det i den grad da hun bliver ramt af afasiens fangarme. Som Lanoye skriver: ” Hun mistede først sit sprog, så sin værdighed, så sit hjerteslag”.

'Målløs'  er vidunderligt godt skrevet. Den er begavet, højstemt, humoristisk og medrivende. Ja alt hvad man kan ønske sig af en bog.

Kærligt og brutalt bliver vi vidner til den vrede og den smerte tavsheden medfører.  Og det er decideret tragikomisk når moderen reder sig med sit vækkeur.

Dette er en første klasses historie om en mor og et mor-søn forhold. Læs den!