Lykkens café af Judith Ryan Hendricks

Oprettet: 01.07.2002 - 12:40

Bog: "Lykkens cafe" af Judith Ryan Hendricks

Efter et societyægteskab med skilsmisse føler Wyn sig meget alene -  Hun genoptager forbindelsen med de gamle, ægte venner og husker sin besættelse af godt brød - og fremtiden tegner atter lys ...<

Judith Ryan Hendricks
Dorte Andersson
Lademann

Wynther Morrison er 31 år og godt gift med den smukke og ambitiøse David, som allerede fra starten af deres ægteskab fortalte hende, hvilke ugeblade hun skulle læse, hvilke kollegaers koner hun skulle være veninder med, og hvilket tøj hun skulle gå med. Og Wynther fulgte bare med, og opdagede aldrig, at hun måske ikke selv var helt lykkelig.

Men en dag braser lykken sammen. David fortæller Wynther, at han har brug for en pause, og pludselig skal hun til at forsørge sig selv og finde en mening med sit liv. For at få det hele lidt på afstand tager hun til Seattle og besøger sin gamle barndomsveninde, og her begynder hun langsomt at få styr på sit liv igen. Hun opdager, at hun måske alligevel ikke er helt uden evner, for før hun mødte David, var hun i Frankrig, hvor hun lærte at bage brød, og da et lille bageri i nærheden en dag mangler en bager, slår hun til.

Historien om kvinden i 30’erne, som bliver forladt af sin mand og skal begynde et nyt liv, er hørt før, men Judith Ryan Hendricks fortæller den med charme. En vis ironisk distance hos hovedpersonen Wynther gør også, at man kan smile lidt af det hele. Samtidig er bogen velskrevet, og selvom den ikke indeholder nye og epokegørende tanker, så er det en sød og godt fortalt historie, som er krydret med de lækreste bageopskrifter fra Wynthers omfattende opskriftsamling.

Kan man fx lide ”Pigernes håndbog i jagt og fiskeri” af Melissa Bank eller ”Sushi for begyndere” af Marian Keyes, er ”Lykkens Café” bestemt også værd at snuppe i farten. Det er Judith Ryan Hendricks første bog på dansk og en ganske vellykket debut inden for sin genre. Så har du lyst til et par timers uforpligtende underholdning, så er duften af brød fra ”Lykkens Café” et godt valg.

Oversat af Dorte Andersson. Lademann, 2001, 330 sider.