Lydløse skrig af Grete Gylling Møllebæk

Oprettet: 18.04.2011 - 11:01

Bog: "Lydløse skrig" af Grete Gylling Møllebæk

Mette har svært ved at magte sit arbejde som institutionsleder, samtidig med at hendes familie ikke fungerer særlig godt og hendes mand altid arbejder over eller træner til endnu et maratonløb -&nb

Mellemgaard

Kom tæt på den danske middelklassefamilie, et parforhold i krise og en kvinde på sammenbruddets rand.

'Lydløse skrig' er et hverdagsdrama, det er dansk kernefamilie i krise – og den får ikke for lidt!

Mette, bogens hovedperson, er pædagog og leder af en vuggestue. På jobbet virker hun som en karakterfast kvinde, der ikke er bleg for at konfrontere forældre og kollegaer, når tingene spidser til. Jobbet som institutionsleder er bare ikke det, Mette drømmer om.

På hjemmefronten forsøger Mette ligeledes at tage hånd om et vaklende ægteskab og familieliv. Mettes mand, Peter, er ikke bare en ambitiøs karrieremand, men også en hårdt trænende maratonløber, så der levnes ikke megen tid til familien.

De to døtre, Anna på seks og Tine på ni, er naturligvis, til ingens overraskelse, de helt store tabere i dette spil. Mette forsøger at geare ned for at få mere tid til børnene, hun planlægger weekendophold for at redde parforholdet, men alt synes at mislykkes.

'Lydløse skrig' er skrevet i et enkelt sprog, og der benyttes overvejende dialog. Den nutidige handling afbrydes af små flashback, hvor en ung piges trængsler og overgreb (formentlig hovedpersonens) dukker op til overfladen: mobning, spiseforstyrrelser og sågar en voldtægt.

Det er store emner, der bliver grebet fat om i denne lille bog på knap 170 sider, men stor litteratur er det ikke.

'Lydløse skrig' er Grete Gylling Møllebæks første roman, en bog der nok bedst af alt anbefales til læsere af letlæste og genkendelige hverdagsdramaer.