Lyden af mørke af Lis Vibeke Kristensen

Oprettet: 04.05.2010 - 10:50

Bog: "Lyden af mørke" af Lis Vibeke Kristensen

Psykologisk thriller - Lilith og Claus tager på kunstnerophold på en lille ø, hvor ikke alt er, som det ser ud ved første øjekast - Lilith opdager, at en kvinde holdes der mod sin vilje og en nerve

Lis Vibeke Kristensen
Modtryk

Dyster, dramatisk og menneskeklog fortælling fra en ø der bestemt hverken er øde eller kedelig.

Forfatteren har med ’Lyden af mørke’ skrevet en meget stemningsfuld roman om Lilith der med sin kæreste drager til en ø for at få kunstnerisk ro.

Lilith er fotograf, lige for tiden meget optaget af temaet hud og sand. Hendes kæreste Claus er komponist med ferie fra sit job på en café.

Der er ikke meget ro på øen, for Lilith er en nysgerrig sjæl og opdager og ser noget hun bestemt ikke skulle have opdaget eller set. Skal hun lukke øjnene for det, eller skal hun blande sig?

I begyndelsen af bogen bliver det dramatiske mere end antydet. ”De skyldige går fri. De skyldige fortsætter med deres liv, for dem er ingenting forandret.” ”Det var mig de ville have ram på. Tilfældet og et regnslag gjorde det blev Claus.” Vi er som læsere altså allerede fra første side klar over at alt ikke er fryd og gammen.

Lilith har forfatteren nævnt i ’En fest for Beate’, og hendes person er så sandelig også værd at høre mere om. Hun er en underlig knudekvinde der, efter mange år uden at turde lukke andre ind i sit liv, endelig finder ind til noget i sig selv og tør at give sig hen.

’Lyden af mørke’ har et meget flot og sanseligt sprog, Lis Vibeke Kristensen er en fantastisk fortæller. Bogen er spændende som en krimi, plottet er godt og troværdigt, og der er nogle meget fine persontegninger.

Romanen er både et psykologisk gys, for uhyggen breder sig virkelig efterhånden som Lilith får rodet sig ud i diverse problemer på øen! Men også en kærlighedshistorie om to voksne mennesker der vil hinanden, trods forhindringer - også inde i dem selv!