Lyden af mørke af Lis Vibeke Kristensen

Oprettet: 10.05.2010 - 10:42

Bog: "Lyden af mørke" af Lis Vibeke Kristensen

Psykologisk thriller - Lilith og Claus tager på kunstnerophold på en lille ø, hvor ikke alt er, som det ser ud ved første øjekast - Lilith opdager, at en kvinde holdes der mod sin vilje og en nerve

Lis Vibeke Kristensen
Modtryk

Omgivet af stilhed og mørke. Kun et enkelt glimt af lys i ny og næ, giver håb om dagens komme og angstens forsvinden.

Lilith rejser sammen med vennen Claus ud på en lille ø. De er begge kunstnere og har brug for ro til deres arbejde. Lilith er fotograf, og Claus er komponist. De har et kærestelignende forhold, som Lilith har svært ved at vedkende sig.

De har det fint sammen på øen, selvom det er svært ikke at involvere sig med de få øvrige beboere, som Claus allerede kender. Da Claus forlader øen for at deltage i en koncert bliver alting pludselig anderledes. Lilith kommer ud for flere grænseoverskridende oplevelser, da hun opdager et net af prostitution, trafficking og overgreb på øen. Pludselig befinder hun sig i en slags offerrolle, da hun prøver at hjælpe de udsatte.

Teenagepigen Jannie bruger Lilith som forbundsfælle. Hun har mange problemer, og må ofte bruge Lilith som beskytter, også mod sin egne forældre. Og alligevel bliver hun en slags forløser i Lilith og Claus’ forhold. Hun har en slags dobbeltrolle, da hun også skaber nogle af konflikterne.

Lilith er en af personerne i Lis Vibeke Kristensens sidste roman, ’En fest for Beate’, som hun har taget frem igen. I denne roman er hun hovedperson, og vi følger hende i kampen med at finde sig selv. Hun kæmper for retfærdigheden, også selvom hun er lige ved at dø af skræk nogle gange. Hun har svært ved at overskue konsekvensen af sine handlinger.

De psykologiske, indsigtsfulde portrætter er vigtige for romanens udvikling. De har betydning for, hvorfor personerne agerer som de gør. Lilith er bange for nærhed og for at give slip. Hun har følt sig svigtet tidligere i livet

Udadtil virker Claus som et roligt menneske, men bag facaden er han mere rodet. Han viser sig dog som en god støtte i det lille øsamfund, da der skal tages ansvar.

Romanen er tung at læse i starten, men læseren belønnes ved vejs ende. Endnu en spændende roman sluttes flot af.