Lyden af bier af Amulya Malladi

Oprettet: 18.05.2009 - 12:26

Bog: "Lyden af bier" af Amulya Malladi

Raihana er fra Afghanistan og flygtet fra Taleban -  I Danmark skal hun via sit sprogskolekursus ud til enkemanden Gunnar og hjælpe med at passe hans bier - Det umage par udvikler langsomt et vensk

Amulya Malladi
Agnete Dorph Stjernfelt
People's Press

Med ’Lyden af bier’ giver Amulya Malladi et sjældent indblik i en indvandrers tilværelse i Danmark. En smuk og øjenåbnende bog, der troværdigt viser Danmark med andre øjne.

Den unge afghanske kvinde, Raihana, kommer til Danmark efter først at have mistet sin mand i Afghanistan og derefter være flygtet til en lejr i Pakistan. Alt er fremmed for hende i dette kolde land mod nord, og sproget lyder for hende som biers summen. Raihana starter på sprogskolen i Skive, hvor hun kæmper for at lære det vanskelige sprog. For at møde danskere og øve sig på sproget kommer hun i praktik ved biavleren Gunnar. Gunnar har mistet sin kone og har efterfølgende trukket sig tilbage fra samfundet. Han er på mange måder også en fremmed. Mellem Raihana og Gunnar opstår efterhånden en forståelse og et venskab, hvori de begge finder en slags trøst fra deres sorg, men som deres venner og familie finder vanskeligt at acceptere.

Malladi, der selv er født i Indien, har boet og arbejdet i USA, men flyttede i 2002 til Danmark med sin danske mand. Hun tænkte, at Danmark sikkert ikke ville være så meget anderledes at være indvandrer i end USA, men som hun selv siger, ”...naturligvis tog jeg fejl”. Det er tydeligt, at hun kender sit stof, for med ’Lyden af bier’ giver Amulya Malladi et sjældent og troværdigt indblik i en indvandrers tilværelse i Danmark. En tilværelse, som ikke er specielt misundelsesværdig. En af bogen store forcer er, at den også beskriver indvandrerens syn på danskerne, og det bliver tydeligt, at både indvandrere og danskere lader sig begrænse af stereotype og fordomsfulde idéer om hinanden. Venskabet mellem Raihana og Gunnar viser, at når først barrierne overskrides, og vi begynder at tale med hinanden, opdager vi, at vi ikke er så forskellige endda.

’Lyden af bier’ er sprogligt let tilgængelig og med meget dialog, hvilket gør bogen levende og hurtig at læse. Jeg kan varmt anbefale enhver at bruge nogle timer på ’Lyden af bier’