Lunar Park af Bret Easton Ellis

Oprettet: 05.12.2005 - 19:05

Bog: "Lunar Park" af Bret Easton Ellis

Den berømte forfatter Ellis er efter en periode med stoffer og druk faldet til ro i en fredelig forstad sammen med konen og en lille baby - Alt ånder fred, men så begynder en seriemorder at hu

Bret Easton Ellis
Niels Frank
2005
Rosinante

Det spøger på Elsinore Lane, hvor succesforfatteren Bret Easton Ellis har trukket sig tilbage for at hellige sig sin familie. Men hvad er det, huset hjemsøges af?

I "Lunar Park" er intet, hvad det ser ud til at være. Hovedpersonen Bret Easton Ellis er succesrig forfatter og en del af New Yorks dyreste jetset. Hans succes er dog langsomt ved at drukne i sex, druk og stoffer, og i et desperat forsøg på at redde stumperne flytter han ind hos supermodellen Jayne Dennis og deres fælles søn på Elsinore Lane i en unavngiven amerikansk forstad.

Han har dog ikke boet længe i huset, før han aner, at noget er helt galt. Møbler flytter sig rundt i løbet af natten, og underlige skygger bevæger sig rundt, når der ikke er nogen hjemme. Huset er hjemsøgt, men af hvad eller hvorfor, det er spørgsmålet.

Ved at kalde hovedpersonen Bret Easton Ellis og lade hans liv have så mange sammenfald med sit eget liv får Ellis grundigt pirret vores nysgerrighed. For hvor tæt på hans egen identitet kommer vi i bogen? Identitet er i det hele taget et stort og gennemgående tema i bogen, og på Ellis’ egen hjemmeside, leger forlaget videre med blandingen af den virkelige og fiktive Ellis. For eksempel kan man her se billeder af Ellis’ kone Jayne Dennis.

Et andet bærende tema i romanen er forholdet mellem fædre og sønner. Ellis har aldrig lagt skjul på, at hans forhold til sin egen far mildest talt var anstrengt, og det har da også været med til at præge alle hans tidligere bøger. Men aldrig er det smertelige forhold til faderen blevet behandlet så bogstaveligt som i denne, og han har da også selv udtalt, at romanen er et forsøg på at skrive faderen ud af sit liv én gang for alle. At det spøger på Elsinore Lane er således svært at tolke som andet end en hilsen til det klassiske dramas udødelige Shakespeare.

I "Lunar Park" møder vi en uhyre veloplagt og legesyg Bret Easton Ellis (altså den 'rigtige' forfatter). Men også en Ellis, der, på den hidtil mest åbenlyse måde, gør op med en af de indre dæmoner, der altid har været en af de stærkeste drivkræfter i hans forfatterskab. Det gør, at selvom det måske ikke er hans bedste roman, er det klart en af de stærkeste!

Oversat af Niels Frank. Rosinante, 2005. 375 sider. Kr 299,-