Luka og livets ild af Salman Rushdie

Oprettet: 17.09.2011 - 22:11

Bog: "Luka og livets ild" af Salman Rushdie

Eventyrlig fortælling om den 12-årige Luka, der træder ind i faderens opdigtede verden for at redde denne fra døden - I Magiens Verden møder Luka mange underlige væsner, der vil gøre alt for a

Salman Rushdie
Thomas Harder

En bruger anbefaler Salman Rushdies nyeste fabel, "Luka og livets ild".

Nobel-prisvinderens ordlege i børne-/ ungdomsbog med en fortælling der forener guderne fra alverdens gamle religioner med computerspillets struktur.

Med flere tykke romaner bag sig har den fatwa-ramte indiske forfatter (igen) vendt sig mod børne- og ungdomsromanen med historien om 12-årige Luka. Tidligere har han skrevet Harun og Eventyrhavet, der omhandler Luka's ældre brors eventyrlige oplevelser. Således indgår fiktionen og tydelige elementer fra Rushdies eget familieliv i denne nye historie. (Dette er antagelser, da jeg hverken har læst Harun og Eventyrhavet, eller er særligt bekendt med forfatterens familieliv).

De to drenge bor med deres forældre og en bjørn der hedder Hund samt en hund der hedder Bjørn i landet Alifbay. Faren er en skælm og en god historiefortæller - Kong Bavl kaldes han bl.a. En dag falder han dog i en dyb søvn og er uvækkelig. Luka må drage på rejse i Magiens Verden for at stjæle Livets Ild, for at redde faren inden den dybe søvn fører ham i døden.

Det bliver en begivenhedsrig rejse med mange nye bekendtskaber, problemer der skal løses og kampe der skal kæmpes. Heldigvis kan Luka og hans følge trykke på saveknappen, når de er et kapitel nærmere den eftertragtede Livets Ild. Også andre elementer fra computerspil omtales i bogen, men man behøver ikke være inkarneret computerspiller for at glædes over referencerne.

Bogen er en hyldest til fantasien og historiefortælling, og den minder os om alt det der går tabt hvis vi ikke vi ikke bruger vores fantasi til netop at fortælle, lytte og læse. Antikke guder fra (næsten) glemte religioner vogter Livets Ild og deres egen udødelighed, men hvis historiefortællere som Lukas far falder i søvn, hvordan kan de gamle skikkelser fra myter og sagn da opretholde deres udødelighed?

Salman Rushdie vækker smil og "barnlig" glæde ved fantasi, men jeg har det, som ved andet jeg har læst af Rushdie: Det er som om der fyldes for meget på - for mange referencer og ordspil der skal flettes sammen til en sød, sammenhængende fortælling. Det bliver overlæsset med ordleg, og ikke alt bliver lige godt i oversættelsen, uden at oversætteren skal have skylden.

Jeg må indrømme at jeg holder af Rushdies ordlege, fabuleringsevne og rige fantasi, men mener også at haft større litteraturoplevelser med mere afdæmpet (poetisk), fantastisk børne- og ungdomslitteratur.

Alle Harry Potter-fans kunne dog godt kigge forbi denne bog, og det samme kan enhver der ønsker en hurtig tur i fuld fart gennem fantasiverdener.