Lugten af sne af Pia Tafdrup

Oprettet: 31.05.2016 - 12:33

Bog: "Lugten af sne" af Pia Tafdrup

Pia Tafdrups digtsamling Lugten af sne er anden del af en suite. Første del var Smagen af stål, der udkom i 2014.

Pia Tafdrup

”Lugten af sne” er anden digtsamling ud af fem, som Pia Tafdrup skriver om de fem sanser: smags-, lugte-, høre-, syns- og følesansen.

Som titlen afslører handler denne digtsamling om lugtesansen, den af de fem sanser, som mennesket ifølge Pia Tafdrup helst ville undvære hvis man blev tvunget til at fravælge en af de fem sanser:

”Lugtesansen er den, folk bedst kan forestille sig

at leve uden, men lugte overdøver lyd, overdøver syn,

en hadefuld lugt sendt af en uven

er mere end et kraftfuldt signal,

den sarte næse løber, klør bare ved tanken” (side 40)

Digtene om lugten er sne er noget diffuse fordi ingen rigtigt kan forklare hvordan sne lugter, til gengæld går det bedre når forfatteren beskriver lugten af andre mennesker, især lugten af hende selv eller lugten af hendes partner fylder en del i ”Lugten af sne”.

Der er dog også digte om duften af nyplukkede tomater, et digt om alle de dufte der rammer en i løbet af dagen (duften af bad, af morgenmad, af trafikos, af aftensmad og af brugt sengetøj) og af de intense dufte der slår en i møde når man går ind i en blomsterbutik (duften af fugt, af jord og af forskellige blomster).

For mig var det en blandet oplevelse at læse ”Lugten af sne”, for selvom jeg fint kunne relatere mig til en stor del af digtene og også fandt disse digte relevante var der også andre digte, som jeg synes faldt lidt udenfor nummer og som i virkeligheden ikke gjorde noget som helst indtryk på mig.

”Lugten af sne” er med andre ord en blandet fornøjelse, og jeg giver derfor digtene en middel vurdering da bogen nok har gjort et indtryk her og nu, men jeg tror ikke jeg vil huske digtene om to år – der vil min egen selektive glemmesans sandsynligvis have parkeret digtene i baghovedet.