Luftspejling 38 af Kjell Westö

Oprettet: 26.11.2014 - 12:15

Bog: "Luftspejling 38" af Kjell Westö

Luftspejling 38 har advokaten Claes Thune, som tilhører det bedre svensksprogede borgerskab i Helsingfors i 1938,

Kjell Westö
Jesper Klint Kistorp
2014
Batzer & Co

Modtageren af Nordisk Råds Litteraturpris 2014 har skrevet en helt fantastisk og umådelig helstøbt historisk roman om Finland i mellemkrigstiden.

Luftspejling 38 foregår i Helsingfors i 1938 med tilbageblik til den finske borgerkrig i 1918. Romanen har to hovedpersoner; Matilda Wiik, 36 år og ansat som kontorist hos den 40-årige advokat, Claes Thune.

Romanen starter med en slags prolog på to sider, som foregår en morgen i november 1938. Thune kan ikke forstå, at den punktlige Matilda ikke møder på arbejde. Det ligner hende ikke. Først bliver han irriteret og dernæst bekymret. Da hun ikke tager sin telefon, tager han sporvognen til hendes lejlighed. Derfra springer romanen otte måneder tilbage i tid og fortæller, hvorfor Matilda ikke møder på arbejde den morgen i november.

Fru Wiik, som Matilda foretrækker at blive kaldt på advokatkontoret, selvom Hr. Wiik har forladt hende flere år tidligere, har ikke været ansat længe hos Thune, men hun er meget glad for at arbejde for ham, som hun betragter som en venlig, retfærdig og intelligent mand. Thune, der mod sin vilje lige er blevet skilt fra smukke Gabi, finder Fru Wiik intelligent og dygtig, men gådefuld. Thune befinder sig overfor et vendepunkt i sit liv. Gabi har igennem et stykke tid bedraget Thune med en af hans bedste venner, og derudover har hun lige fået udgivet en bog med erotiske noveller.

Det er måske ikke så mærkeligt, at Matilda virker gådefuld på Thune. Hun har oplevet mange ting, som hun ikke har lyst til, nogen skal få kendskab til. Hun mistede både sin mor og sin far under borgerkrigen, forsøgte at skaffe mad og et sted at bo til sin lillebror Konni og sig selv, men blev som 16-årig sat i interneringslejre, mens Konni kom på børnehjem. Det, Matilda har oplevet i de lejre, er så forfærdeligt, at de i den grad minder om kz-lejre.

En gang om måneden mødes Thune med gamle venner i onsdagsklubben. Klubben er stiftet i 1927, og medlemmerne består af en psykiater, en journalist, en skuespiller/digter, en læge, en forretningsmand og advokaten Thune. De har altid diskuteret politik og samfundsrelevante spørgsmål, når de mødes, men for første gang anes det, at den sammentømrede vennekreds kan blive splittet. Vi befinder os jo i 1938, og Tyskland er lige marcheret ind i Østrig. Et af medlemmerne er jøde, og et andet medlem er lidt for begejstret for Hitlers tanker i Tyskland. En dag, onsdagsklubben mødes på advokatkontoret, hører Matilda en stemme fra fortiden, som vækker frygtelige minder til live.

Kjell Westö har skrevet en helt igennem fantastisk og vellykket roman om Finlands historie. Det er fuldt forståeligt, at forfatteren i oktober 2014 har modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for Luftspejling 38. Han har skruet en historie sammen, hvor synsvinklen hele tiden skifter mellem de to hovedpersoner. Nogle gange så man kan se, hvor forskelligt to mennesker med forskelligt køn og forskellig baggrund kan opleve den samme situation. Samtidig er Westös psykologiske indsigt i menneskesindet eminent. Jeg kan kun anbefale romanen som en af årets store læseoplevelser!

Originally published by Pernille Lisborg, Litteratursiden.