Ludwig af Thøger Jensen

Oprettet: 24.01.2005 - 17:04

Bog: "Ludwig" af Thøger Jensen

Den lidt stille Niels vil, inden sin 40-års fødselsdag, kunne mestre Bachs 15 2-stemmige inventioner -  Derfor flytter han til Århus, får undervisning, møder den store kærlighed, og åbner sig mod v

Thøger Jensen
2004
Valby : Borgen

Endnu en lille, intens roman af Thøger Jensen har set dagens lys. I korte kapitler beskrives indtryk og oplevelser fra hovedpersonens hverdag på en underfundig underspillet facon.

Ludwig, der har lagt navn til bogen, er en bidsk schæfer, som ejes af den svenske pianist Åke. Han ejer også den opgang, hvor vores hovedperson Niels flytter ind. Niels er en mand på 39 år, som har sat sig for, at han vil kunne spille J. S. Bachs 15 Inventioner på klaveret til sin 40 års fødselsdag.

Åke bliver Niels' klaverlærer. Når Niels får musiktimer hos Åke, ligger schæferen under flygelet. Det er Niels ikke særlig tryg ved, og det ender faktisk også med, at hunden går til angreb, men bliver dræbt af et resolut håndkantslag fra Niels.

Thøger Jensens bøger finder altid sted i en præcis, geografisk placering. Denne gang er det en Århushistorie, men også en kærlighedshistorie. Niels møder nemlig Åkes ekskone. Hun kommer stadig i huset, for Ludwig er delehund. Sammen kører de ud i det danske landskab på udflugt til forskellige øer. Niels kan bedst lide, når Ludwig ikke er med, og de kun er to. Han føler, at Ludwig lurer på ham. Den bliver symbol på noget, der ulmer, som Thøger Jensen siger det i et interview.

Thøger Jensen er minimalist. Han synes selv, at det fungerer bedst for ham med den korte form. Han har også skrevet digte. Det skinner igennem i hans stilsikre prosa, at han er opmærksom på hver detalje, hvert ord i det, han skriver, men han bryder sig ikke om at blive sat genremæssigt i bås. De korte kapitler i bogen er ikke skrevet i et kronologisk forløb, men mere som elementer i et puslespil, hvor handling og rækkefølge åbenbarer sig for forfatteren undervejs.

Årsagen til, at jeg er faldet for hans bøger, er hans charmerende, lune måde at være minimalist på. Det er ikke et af de mest kendte forfatterskaber, men efter at jeg opdagede ham, er han blevet en af mine yndlingsforfattere.

Borgen, 2004. 110 sider. Kr. 199,-