Lucca af Jens Christian Grøndahl

Oprettet: 06.04.1999 - 08:00

Bog: "Lucca" af Jens Christian Grøndahl

Ved en bilulykke bliver den 32-årige Lucca blind - På hospitalet opstår der mellem hende og lægen Robert en fortrolighed, som for dem begge betyder ny indsigt i deres livs valg og undvigelser.

1998
Munksgaard/Rosinante

De to hovedpersoner lægen Robert og skuespilleren Lucca mødes på et provinshospital, hvor Robert behandler Lucca, der er hårdt kvæstet - så hårdt at Lucca mister synet - efter voldsomt trafikuheld. Lucca har efter at have drukket 1½ flaske rødvin, kastet sig ud i en dødskørsel mod København i den forkerte side af motorvejen, fordi hendes mand Andreas har droppet hende til fordel for en anden kvinde.

Robert lever selv i et følelsesmæssigt limbo efter en skilsmisse, hvor han også er blevet svigtet af sin kone. Sammen udvikler Lucca og Robert et gensidigt fortroligt forhold, hvor de fortæller hinanden deres historier. Vi hører om barndom, ungdom og skiftende kærlighedsforhold.

Lucca er en broget fortælling om kærlighedens vilkår i 1990'ernes Danmark.

'Lucca' fik De gyldne Laurbær' i 1999.