Løgneren

Oprettet: 06.10.2009 - 15:21

Bog: "Løgneren" af Martin A. Hansen

En lærer, på en lille dansk ø, gør i nogle dagbogsoptegnelser op med sit eget liv og sit forhold til øens befolkning

Originaludgave: 1950

Martin A. Hansen
1999

Jeg tilhører den generation, hvor en stor dansk forfatter som Martin A. Hansen kun blev nævnt i en sidebemærkning i gymnasiet. Derfor har det for mig været en aha-oplevelse af de helt store at stifte bekendtskab med hans forfatterskab her midtvejs i livet. En artikel om Martin A. Hansen i anledningen af hans 100 års jubilæum og Klassikerdagen den 22. september gav mig lyst til at stifte bekendtskab med hans bøger. Jeg lagde ud med nogle af hans noveller, bl.a. Høstgildet, som er et glimrende sted at starte.

Nu er jeg så lige blevet færdig med "Løgneren", som blev hans sidste og mest kendte værk. Den blev egentlig skrevet som et radiospil til DR i 1950 og lagde gaderne øde som datidens Krøniken eller Matador. Da den udkom som bog blev det Gyldendals hidtil største salgssucces.

Også mig tog bogen med storm. Ikke bare er sproget og hans smukke naturbeskrivelser en nydelse. Jeg nød også den langsommelighed, som bogen er skrevet i. Skønt at komme ned i det gear i en ellers tempofyldt hverdag og have tid til at undres, tænke og føle. Men man falder ikke i søvn - tværtimod fastholdes man som læser af nysgerrighed og følelsen af at blive "klædt af" som menneske på godt og ondt. Jeg kunne i al fald genkende mig selv i den svigefulde degn Johannes, der pga. skuffelser i livet på den ene side er blevet tilskuer til livet og dømmer og analyserer verden og mennesker omkring ham, mens han på den anden side formår at reflektere dybt og oprigtigt over sig selv og sine styrker og svagheder, troen og tvivlen og tage de store spørgsmål om skyld og skam, Gud, fortidens fejl og fremtidens muligheder.

Martin A. Hansen og fløjen af kristne eksistentialister tabte som bekendt slaget til de kulturradikale i efterkrigstiden. Dejligt at han nu har fået en renæssance - måske fordi han har et budskab og tør tage hul på livets store spørgsmål. Og bestemt også har noget at sige os i dag.

"Løgneren" er bestemt et godt sted at starte, hvis man vil tage hul på en dansk "klassiker"