Livlægens besøg af Per Olov Enquist

Oprettet: 17.05.2000 - 08:00

Bog: "Livlægens besøg" af Per Olov Enquist

Romanbiografi om Johann Friedrich Struensee (1737-1772), der den 5 april 1768 tiltrådte som livlæge for den mishandlede og sindssyge Christian den 7, fik enorm magt, indførte vidtrækkende reformer,

Per Olov Enquist
2001
Samleren

Struensee, Christian d. 7. og Caroline Mathilde er hovedpersonerne i denne nye roman , som har fået anmeldernes pen til at flyde over med lutter honning.

I denne roman bliver vi endnu engang præsenteret for det store velkendte, historiske trekantsdrama mellem den tyske livlæge Johan Friedrich Struensee, den varmblodige dronning Caroline Mathilde og den særegne, martrede og sindssyge konge Chr. d. 7.
Per Olov Enquist formår gennem fantasi og dokumentation at give disse 3 interessante historiske personer en karakter og et indre liv, som vi i dag kan forstå måtte føre til undergang for dem alle .
Stuensee fik kongens fortrolighed og derved stor magt i Danmark - gennemførte den borgerlige revolution - men det var ikke i tråd med resten af magtsyndikatet i Danmark.
Caroline Mathilde var ung og varmblodig, men kunne ikke tilfredsstilles af den sindssyge konge - hun fandt derimod kærligheden hos Struensee, og han hos hende. Kærligheden bar frugt og de fik den uægte datter Louisa Augusta.
Chr. d. 7. blev gennem hele sin barndom tugtet hårdhændet- han udviklede sig til en tragisk skikkelse - en blanding af sindssyge - men med en mærkværdig intelligens - uforudsigelig og hungrende efter beskyttelse og kærlighed. Det kunne Struensee give ham, og han blev kongens "far" - hans fortrolige - hans legekammerat.
Jeg synes, at de bedste karakterskildringer findes hos den gale konge og i beskrivelsen af det store magtmenneske Gehejmekabinetssekretær Ove Høegh Guldberg, som sørger for at få sat Struense fra magten på en særdeles udspekuleret og ond måde.
Per Olov Enquist's beskrivelse af Høegh Guldberg ,som en lille, vissen, seksuel utilfredsstillet mand med en enorm magt - søn af en bedemand i Horsens, er strålende. Det er virkelig en karakter, som bliver siddende på nethinden.
Struensee blev henrettet på den mest bestialske måde - og Caroline Mathilde blev forvist for evigt til slottet i Celle, og fik aldrig lov til at gense sit barn .
Romanen er bestemt værd at læse for alle historisk interesserede, men også for alle, som har lyst til en god, underholdende roman - der oser af sanselighed, historie, magt og begær.

Samleren, 2001 - 354 sider

Andreas Kommode - 17. maj 2000