Livet er dejligt besværligt af Leif Sylvester

Oprettet: 11.11.2002 - 09:00

Bog: "Livet er dejligt besværligt" af

Gøgleren, skuespilleren, musikeren og kunstmaleren Leif Sylvesters (f. 1940) erindringer

2002

Lille Leif blev født april 1940 på Amager, som søn af en snedker og en fabriksarbejderske. I 50'erne kommer erindringsglimtene til at stå rigtig stærkt. Denne del af bogen er fyldt med anekdoter fra en fattig og alligevel farverig barndom. Leif er absolut ikke noget lys i skolen, så han bluffer sig hele vejen igennem, hvilket giver ham et udmærket grundlag for hans senere skuespillerkarriere. Tegning er dog en undtagelse, han adopterer den elskede lærers ord "Lige meget hvad du laver, så skal der farver på!" Faktisk får han som dreng en af sine tegninger læst op i radioen!

Bogen er kronologisk opbygget, og fra de maleriske barndoms- og ungdomsbeskrivelser går vi over til voksenlivet. Sylvester er skiftevis håndværker og kunstner, og der er som regel en kvinde ved hans side. Hans skisma bliver den evige vaklen mellem det borgerlige familieliv, musikerlivet og arbejdet som kunstmaler. Da han møder Erik Clausen og samtidig bliver skilt, kommer der for alvor gang i karrieren og bevidstgørelsen både politisk og kunstnerisk. Denne del fylder ca halvdelen af bogen og giver sjove beskrivelser af Clausen og Petersens samarbejde.

Kvinderne og kærligheden (og heraf børnene) har også fået deres plads i bogen. Der er ingen pikante detaljer, men en meget sober beskrivelse af de kvinder, han har delt livet med. Som den praktiske mand han er, forelskede han sig i en revisorassistent, da han var selvstændig håndværker, en sangerinde, da han var musiker og en sygeplejerske nu, hvor han er gammel!

Som helhed er det en varm, letlæst skildring af en ukuelig og livsglad mand, som altid er gået efter at være "for folket". Om Leif Sylvesters malerier udkom 2001 Ole Lindboes bog "Grove Løjer"

Lindhardt og Ringhof, 2002. 243 sider. Kr 299,-