Liv på alle hylder af Alexander McCall Smith

Oprettet: 31.03.2010 - 10:31

Bog: "Liv på alle hylder" af Alexander McCall Smith

Kriminalroman - Mma Ramotswe driver et detektivbureau - Hun påtager sig at hjælpe sin veninde, som ejer en række frisørsaloner, og som ikke ved om de mænd der vil giftes med hende har reelle hensig

Alexander McCall Smith
Merete Ries
2004
Charlottenlund : Ries

Mma Ramotswe fra Damernes Detektivbureau nr. 1 får atter sin menneskekundskab sat på en prøve og får med hjælp fra omgivelserne klare linjer i sit privatliv.

Allerede efter at have læst første side af denne herlige bog er man grebet af charmen. Charmen ved Botswana, ved græskar og i særdeleshed af charmen ved Mma Ramotswe. Precious Ramotswe, indehaver af Damernes Detektivbureau nr. 1 og af en overmåde traditionel skikkelse. Der er nemlig ingen mening i at være mager og elendig, når det så langt er at foretrække at være kraftigt bygget. I virkeligheden foretrækker mænd også sådanne kvinder, for ’Mænd vil have kvinder, der minder dem om bordets glæder’.

Dette er bare et enkelt af de uendeligt mange visdomsord om tilværelsen, Botswana, folks opførsel, Botswana, mænd, Botswana osv. som bogen er fuld af. På sin egen finurlige måde bliver denne serie til en lang ode til Afrika (især Botswana), kvinder og de gode mænd som trods alt findes – også i Afrika.

Mma Ramotswe har sine egne problemer at slås med i denne femte bog i bestsellerserien. Hendes forlovede, den hæderlige og ejegode mekaniker, Mr. J. L. B. Matekoni, viser sig nemlig at være fuldt ud tilfreds med at være forlovet – men der skal jo helst følge mere med det. Giftermål er i hvert fald ikke noget, der står højt på hans ønskeliste. Det er faldskærmsudspring på den anden side heller ikke, men også det bliver han udsat for i løbet af bogen – kraftigt manipuleret af den handlekraftige leder af børnehjemmet, Mma Potokwani.

Detektivarbejdet er selvfølgelig også udfoldet i al sin menneskelighed – Mma Ramotswe får til opgave at finde ud af, om fire forskellige tilbedere har reelle hensigter, eller bare er interesseret i klientens penge. Ved hjælp af sin sædvanlige snuhed og menneskekendskab lykkes det selvfølgelig – måske ikke lige med det forventede resultat, men dog lykkeligt.

Og alle disse handlingstråde samler sig til sidst i den lykkelige slutning, som vi selvfølgelig skal have med – for en bog som denne kan ikke ende anderledes!