Liv efter liv af Kate Atkinson

Oprettet: 13.08.2014 - 13:40

Bog: "Liv efter liv" af Kate Atkinson

I 1910 fødes Ursula uden at vide, at hendes liv bliver formet af evnen til at leve det om og om igen; Med 1900-tallets store begivenheder som baggrund, lever hun sine forskellige skæbner tæt på kær

Kate Atkinson
Vibeke Houstrup
2014
Gad

En helt igennem unik og anderledes læseoplevelse. Kate Atkinson har skrevet én af årets absolutte must-reads!

Nogle bøger er sværere at gengive end andre. Liv efter liv er uden tvivl én af de svære, men egentlig er det heller ikke så vigtigt, for bogen skal læses. Under en voldsom snestorm i 1910 fødes en lille pige. Hun dør, inden hun når at tage sit første åndedrag. Eller gør hun? For historien starter om igen, og denne gang er lægen nået frem og får klippet navlestrengen fri fra den lille hals, og pigen overlever. Dette er starten på Ursula Todds liv.

Gennem dette helt unikke, men også ganske almindelige, menneske oplever vi en del af det 20. århundredes største begivenheder. Vi oplever Første Verdenskrig, Anden Verdenskrig, London Blitz og Hitlers forførelse af det tyske folk, for bare at nævne lidt. Men vi oplever også samspillet og det engelske hverdagsliv i en relativt velstående familie bestående af mor, far og fem børn. For ligegyldigt hvor mange gange Ursula dør og starter forfra, så er det altid den samme familie, hun hører til i.

Hver gang Ursulas livsbane ender med hendes død, starter vi forfra. Og det sker ofte. Ud over at være dødfødt, drukner Ursula som barn, hun falder ned fra et tag, hun tæves ihjel af en grusom ægtemand og hun dør under bombardementerne af London. For bare at nævne lidt.

’Hvad nu hvis’-tanken, som er gennemgående i denne roman, er fascinerede og teknisk godt skruet sammen, uden at det bliver hverken mystisk eller overnaturligt. For hvad nu hvis lægen ikke var nået frem på grund af sne, da Ursula blev født – så var hendes liv aldrig startet. Og hvad nu hvis Ursula ikke var taget til Tyskland i slutningen af 1930’erne – så var hun ikke blevet veninde med Eva Braun og dermed heller ikke kommet uhyggeligt tæt på Hitler.

Egentlig er jeg ikke særlig vild med historiske romaner. Egentlig var jeg faldet over Liv efter liv på grund af dens tema om reinkarnation, og egentlig havde jeg besluttet mig for slet ikke at læse den alligevel. Men en sommerferiedag løb jeg tør for læsestof, og i mangel af bedre greb jeg ud efter denne. Og hold da fast, hvor jeg ikke fortrød denne beslutning! For Kate Atkinson har med denne storslåede roman givet en helt anderledes og alternativ udgave af en beretning om England i det 20. århundrede.

I mit liv har jeg læst enkelte bøger, som har fået en helt særlig betydning for mig. Bøger som Den uendelige historie af Michael Ende og Undtagelsen af Christian Jungersen for at nævne et par stykker. Nu har Liv efter liv så sandelig også føjet sig til listen over mit livs største læseoplevelser. For hold nu op, det er en fantastisk og helt unik roman. En læseoplevelse af de helt store og en roman, jeg vil anbefale til alle på min vej.