Lipgloss junglen af Candace Bushnell

Oprettet: 18.09.2006 - 12:06

Bog: "Lipgloss junglen" af Candace Bushnell

Hele det smarte New York kender de tre kvinder for deres skønhed og succes - designeren Victory, filmselskabsdirektøren Wendy og bladudgiveren Nico -  Men faktisk er det ikke så nemt at være s

Candace Bushnell
Mette Egerod
2006
Aschehoug

Penge, magt og kvinder over 40. Det er ingredienserne i denne nye, underholdende roman fra forfatteren bag "Sex in the city".

Som i Candace Bushnells tidligere romaner befinder vi os i New York. Her følger vi de tre karrierekvinder Nico, Victory og Wendy i deres kamp for at nå magtens top.

Nico er chefredaktør for modemagasinet Bonfire. En stilling, hvor hun hele tiden skal være på toppen og følge med i, hvad der hviskes om i krogene. Ingen kan vide sig sikker på at bevare sin stilling, for andre står hele tiden på spring for at avancere i hierarkiet.

Wendy er direktør for Parador Pictures og gift med Shane. De har tre børn sammen, og Wendy har hele deres ægteskab forsørget familien. Men en dag har Shane fået nok af at være hjemmegående husfar.

Victory ejer sit eget modefirma. Hun er en dygtig designer, men det er en verden, hvor det også meget hurtigt kan gå ned af bakke. En dårlig kollektion og medierne har stemplet dig som færdig.

De tre kvinder er veninder, og romanen fortæller på skift om hver deres liv.

I denne roman ser Bushnell nærmere på de mere modne kvinder. Her er det ikke kærlighedskvababbelser, der fylder mest, men ønsket om at nå toppen af karrierestigen. Nok er de kvinder, men de spiller spillet på mændenes præmisser!

Man får næsten ondt af de "stakkels" mænd, som pludselig udmanøvreres af de kvinder, de hidtil ikke engang har villet gå i seng med, fordi de var for gamle. Nu viser kvinderne, at de kan være mindst lige så hensynsløse i deres jagt på magt. Og modsat mændene ønsker de ikke magten for at kunne trække sig tilbage. De ønsker magten for at udrette noget.

Om man er enig med Bushnell eller ej er ikke så vigtig for underholdningsværdien. Hun stiller en række spørgsmål, som får én til at tænke sig om en ekstra gang. Hvorfor synes de fleste for eksempel stadig, at en mand bør arbejde og ikke gå hjemme og passe børnene? Hvor langt kan man etisk forsvare at gå for at stige i graderne på jobbet?

Jeg synes personligt, at "Lipgloss junglen" er væsentlig mere interessant end "Sex in the city", så kunne du lide den, får du endnu mere for pengene her.

Oversat af Mette Egerod. Aschehoug, 2006. 441 sider. Kr. 279,-