Linden Hills af Gloria Naylor

Oprettet: 01.12.2006 - 13:06

Bog: "Linden Hills" af Gloria Naylor

Bedemanden Luther Nedeed grundlagde Linden Hills som et fashionabelt boligkvarter for negre i 1830'rne - Hver ny generation rummer en ny Luther, som videreudvikler projektet, men råddenskaben bag m

Gloria Naylor
1985
London : Hodder and Stoughton

Gribende kollektivroman om de amerikanske negres drøm om at opnå ligeværdighed i et samfund, domineret af hvide, fortalt gennem dramatiske og sørgelige skæbner.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Tindbæk, Gentofte Bibliotekerne

Linden Hills er højstatus-adresse for sorte yuppier. I dette mondæne boligkvarter kan velhavende sorte familier glemme alt om deres fortid. Kvarteret er grundlagt af den første Luther Nedeed i 1830’erne, og i årene fremover styrer familien Nedeed det lille samfund.
Det mandlige overhoved i familien – han hedder altid Luther - er den lokale Godfather, det er ham, der bestemmer, hvem der skal flytte ind og ud, og det er ham, der begraver indbyggerne – han er nemlig byens bedemand. Og han er repræsentant for det, der engang var sort stolthed, men som nu er udartet til magtsyge.

Til dette velpolerede kvarter kommer – i nutiden – to unge digtere og påtager sig tilfældige jobs, og gennem dem afsløres, hvad der gemmer sig bag de idylliske facader, hvordan det virkelig står til i de smukke villaer på bakkeskråningen, hvor, ifølge Gloria Naylor, hykleri og svindelnumre trives, fordi de sorte har sat personlig succes og karriere højere end bevidstheden om, hvor de hører til.

Værst står det til i det Nedeedske hjem, hvor nutidens Luther Nedeed forstøder sin kone og lille søn og spærrer dem inde i balsameringskælderen. En sand familietragedie. Mange andre skæbner, tragiske og groteske, stifter vi bekendtskab med, og slutningen er et drama af næsten gotisk uhygge.

Gloria Naylor beskriver et sandt helvede, befolket af mennesker, der er åndeligt døde, for det eneste, der står i deres brustne øjne er usynlige dollartegn.

De har glemt deres rødder og kastet vrag på de ægte værdier i kampen for at blive respekteret og nå til tops i samfundet.

De har uden forbehold købt den hvide amerikanske drøm, solgt deres sjæl for at komme på Harvard og få de gode, ansvarsfulde stillinger. De har mistet hudfarven og allierer sig med hvide racister for at holde fattige og uuddannede ude af kvarteret, alt imens de tilbeder kapitalen og bedsteborgerligheden.

Man har som læser været grueligt meget igennem, når man når sidste side, men man fortryder det ikke, for Gloria Naylor er hjertevarm og rødglødende med en veludviklet sans for de svage, men ser også det komiske i det tragiske.

Har du fået smag for mere af hendes besættende prosa, så prøv også den fremragende ”Kvinderne på Brewster Place”.

Oversat fra amerikansk af Kurt Kreutzfeld efter 'Linden Hills'. Gyldendal, 1986.  319 sider

Læs mere om Gloria Naylor og hendes forfatterskab:

AALBC.com – a website dedicated to Black Books