Lille Vera af Marija Chmelik

Oprettet: 02.11.2004 - 09:44

Bog: "Lille Vera" af Marija Chmelik

En hudløs skildring af ungdommens vilkår i en ukrainsk provinsby, hvor slagsmål, stimulanser og fri sex hører med til dagligdagen

Marija Chmelik
1990
Per Kofod

Denne roman giver et tidstypisk billede af Sovjetunionen midt i 1980´erne; med fabriksrøg, køer foran supermarkederne, hjemmebrændt vodka og begyndende snak om glasnost og perestrojka.

Anbefalet af bibliotekar Pernille Lisborg, Frederikshavn bibliotek og Frederikshavn gymnasium

Lån bogen på Bibliotek.dk

Marija Chmelik skrev oprindeligt ”Lille Vera” som et filmmanuskript. I 1986 blev filmen indspillet, og i 1989 fik filmen premiere i Sovjetunionen.

”Lille Vera” handler om teenagepigen Vera, der bor sammen med sine forældre i en lejlighed i den triste provinsby Zjdanov i Ukraine. Veras storebror bor i Moskva, og han kommer som regel kun hjem, når forældrene beder ham  ”tale søsteren til fornuft”.

Veras forældre mener nemlig ikke, de kan styre Vera. Hun er lige gået ud af skolen, og mens hun – eller måske mest hendes forældre – venter på brev om, at hun er optaget på telefonistindeskolen, hænger Vera ud med vennerne, ryger, drikker, keder sig og skændes med forældrene.

Det værste, Vera kan forestille sig, – og på den måde er hun ikke ulig alverdens andre teenagere - er at ende som sine forældre: Knokle dagen lang på en fabrik og komme hjem til en lille ussel lejlighed, hvor eneste fornøjelse er hjemmebrændt vodka.

Én af dem, Vera hænger ud med, er barndomsvennen Andrej, som elsker hende og vil giftes med hende. Andrej skal bare på styrmandsskole først og tage sin styrmandseksamen. Andrej er sød, men han keder Vera, og da hun en aften møder den fremmede studerende Sergej, forelsker hun sig voldsomt.

Inden der er gået ret lang tid, beslutter Vera og Sergej sig for, at de vil giftes, og de flytter sammen i lejligheden hos Veras forældre. Det går ikke særlig godt; for selvom Veras forældre gør sig umage med at byde deres nye svigersøn velkommen, føler de sig som fabriksarbejdere underlegne i forhold til Sergejs universitetsstudier. Og de, som har knoklet hele deres liv med at tjene til livets ophold, synes, Sergej slipper for let om ved alting, da hans forældre sender ham penge.

Sergej på sin side gør sig heller ikke megen umage med at forstå svigerforældrene, og under en fest stikker Veras far Sergej med en kniv i et øjebliks hidsighed. Sergej overlever, men det har ødelagt forholdet mellem ham og Vera. Og Vera forsøger at tage sit eget liv….

Ja, det er en ret trøstesløs historie, hvis helt klare styrke er skildringen af Sovjetunionen midt i 1980´erne, men også af en ungdoms manglende drømme for fremtiden og en sørgelig mangel på forståelse generationerne imellem.

På dansk ved Jan Hansen. Forlaget Per Kofod, 1990.124 sider