Lille fremmede af Sarah Waters

Oprettet: 19.04.2010 - 10:06

Bog: "Lille fremmede" af Sarah Waters

Da den engelske landbylæge dr. Faraday sidst i 1940'erne får sin gang på det forfaldne gods Hundreds Hall, forelsker han sig ikke bare, men bliver også vidne til en families undergang

Sarah Waters
Vibeke Houstrup

Underspillet psykologisk spøgelseshistorie fra et forfaldent engelsk gods.

Familien Ayres har i flere århundreder boet på det store gregorianske gods Hundreds Hall. Familiens storhedstid er smuldret sammen med godsets mure. Lægen Faraday husker det storslåede gods fra sin barndom, men vender nu tilbage til det nedslående syn af forfald. Patienten, Faraday skal tilse, er en forskræmt stuepige, som mener, at noget gustent og sikkert overnaturligt rumsterer på godset.

De eneste beboere på godset er den aldrende Mrs. Ayres og hendes to voksne børn, den stressede og gnavne Roderick og den friske men kedeligt udseende Caroline.

Faraday er fascineret og draget af Hundred Hall, og da han tilbyder at behandle Rodericks fysiske krigsskader, bliver han snart, bestemt ikke ufrivilligt, hvirvlet ind i de almindelige og ualmindelige dramaer, der udspiller sig inde bag murene på det gamle gods. Det spøger i krogene. En stemme hvisker, møbler selvantænder, ting forsvinder og Roderick mister efterhånden forstanden. Eller gør han?

Historien foregår lige efter 2. verdenskrig. Det britiske aristokrati er ikke, hvad det var engang, ligesom England er ved at ændre sig med elementkøkkener og offentlig sygekasse og forskydninger i klasseskel.

Hundred Hall er et monument over en anden tid, og hele samfundets forandringer bliver symbolsk afspejlet i godset og dets beboeres forfald.

"Lille fremmede" er en krybende psykologisk spøgelseshistorie. Sarah Waters er en mester i at skrive fortællinger, der er underspillede men spændende og tankevækkende." Lille Fremmede er ingen undtagelse".

Fortællingen holder ikke én vågen om natten, men den kryber under huden, hvor den hvisker til én et stykke tid.