Liget i sneen af Anne Chaplet

Oprettet: 23.03.2010 - 12:31

Bog: "Liget i sneen" af Anne Chaplet

Krimi. Som tilflytter er Paul Bremer den undrende tilskuer til livets gang i en lille tysk landsby. Da vinteren er ovre og sneen smeltet, dukker liget af en journalist op.

Anne Chaplet
Steen Sohn
Sohn

Et lig dukker frem af sneen, en skyldig melder sig, men er det så enkelt? Anne Chaplets 3. krimi på dansk er spændende og svær at lægge fra sig.

Anne Chaplets krimier er spændende, velskrevne og vedkommende, og så er de meget mere end det: også en kærlighedserklæring til det lille samfund, den opdigtede landsby Klein-Rhoda i delstaten Hessen. Om Klein-Rhoda hedder det blandt andet: ”Wilhelm, byrådets udpegede repræsentant, legemliggjorde den juridiske viden i landsbysamfundet, hvor man i det store og hele hellere ville undvære straffeloven end postordrekataloget fra Quelle.”

Det er vinter, sneen ligger højt, og beboerne i Klein-Rhoda er i oprør.  Det helt store samtaleemne er børnelægen, Thomas Regler, som nogle af landsbybeboerne beskylder for at være skyld i et lille barns død.

Da sneen endelig tør, kommer der mange ting til syne, som har været gemt under sneen, også liget af en berømt krigsjournalist, Michael Hansen. Han har åbenbart haft en affære med Thomas Reglers kone, og da hun tilstår at have kørt ham over, synes sagen løst. Men så enkelt er det ikke. Måske er det i virkeligheden Thomas Regler, som har dræbt konens elsker i jalousi? I hvert fald kommer han i fængsel, og hans oplevelser der er barsk læsning.

Efterhånden kommer det frem, at der i Klein-Rhodas fortid er gemt dystre historier, historier som nogle har fortrængt og andre vil gå meget langt for at de ikke skal komme frem. Hændelser, som også inddrager Thomas Regler.

Tilflytteren Paul Bremer, som vi kender fra Anne Chaplets tidligere krimier, er hovedfortælleren, han er efterhånden ved at være rigtig integreret i landsbyen, men han er også den eneste, som vover at trodse den folkelige lynchstemning først mod Thomas Regler og senere Krista Regler. Men i hans stemme blander der sig også et kor af landsbyens beboere, med sladder og fortielser.

Krimigåden er velgennemtænkt og velgennemført, men det, der for mig giver et ekstra plus, er den gode beskrivelse af det lille samfund på godt og ondt. Og så slutningen, endelig lader det til at tilværelsen lysner for den sympatiske Paul Bremer……..