Lige efter bogen af John Colapinto

Oprettet: 28.07.2008 - 12:06

Bog: "Lige efter bogen" af John Colapinto

Cal Cunningham drømmer om at blive forfatter, men har svært ved at sætte ord på papiret -  Ved et tilfælde får han fingrene i et genialt manuskript, der beskriver hans egne oplevelser, men kan en s

John Colapinto
People's Press

Psykologisk thriller om et litterært tyveri og leg med identiteter: kan man stjæle en andens liv? Og ikke mindst: kan man slippe godt fra det?

Cal Cunningham hutler sig igennem som arbejdsdreng på et boglager, men det er kun lige til han får udgivet den store roman, han går rundt med inden i sig … Der er bare ét problem: han bliver ramt af total lammelse, når han sidder med det hvide papir foran sig, og hidtil har han ikke fået skrevet en linje. Til gengæld sikrer hans gode udseende og indolente charme ham en vis succes i nattelivet, og skiftende pigebekendtskaber defilerer forbi hans seng i den ydmyge lejlighed, han deler med den blodfattige og myreflittige jurastuderende Stewart. Som en anden voyeur suger denne beretningerne om hans erobringer til sig.

Da Stewart bliver dræbt ved en trafikulykke viser det sig, at han efterlader et manuskript til en blændende roman – baseret på Cals oplevelser. Meget hurtigt får Cal overbevist sig selv om, at det faktisk (i hvert fald så godt som …) er hans roman, han får den udgivet under sit eget navn og bliver en litterær sensation.

Mens han nyder livet som den berømte forfatter, han altid har drømt om at blive, nager angsten for at blive afsløret. I den forbindelse opsøger han en kvinde fra Stewarts fortid. Hun aner intet, men selvfølgelig forelsker han sig i hende – og hun i ham. Snart lever han et liv, som kunne have været Stewarts …

Læseren har klart en forventning om, at fortiden må indhente ham på et tidspunkt – de klassiske begreber hybris og nemesis er på spil her. Og ganske rigtigt viser det sig, at der findes en person, som kan afsløre ham. Helt som forventet iagttager vi, hvordan hovedpersonen indvikles i et net af løgne. Men her leger bogen med læserens forventninger, thrillerskabelonen brydes, og den forudsigelige historie udvikler sig ikke som ventet.

Så selv om du tror, du har læst historien før, bliver du effektivt fastholdt af en velskrevet og veldrejet spændingsroman. Omslagets sammenligninger med Hitchcock og Patricia Highsmith illustrerer, at spændingen først og fremmest findes på det psykologiske plan. God sommerunderholdning med et "tvist".

Oversat fra engelsk af John Jensen efter 'About the author'. People's Press, 2008. 297 sider.