Lido af Ulrik Gräs

Oprettet: 06.11.2006 - 13:06

Bog: "Lido" af Ulrik Gräs

Buller, Tue, Tino og Tor vokser op i 1950'erne i en jysk provinsby -  De har forskellig social baggrund, men fælles drømme og fælles problemer med fædrenes generation.

Ulrik Gräs
2006
Tiderne Skifter

Farverig og fængslende samfundsroman om Vejle by og dens mennesker i 1950'erne fanget mellem fortid og fremtid.  Det hele er set gennem fire drenge fra fire forskellige sociale lag.

En provinsby i 50'erne var fyldt med spændinger mellem politik, presse, erhverv, det private og offentlige liv og ikke mindst konflikterne mellem fædre og sønner. Ved at følge fire drenges opvækst fra hvert sit sociale lag får vi en rammende tids- og sædeskildring.

Tor er søn af en arbejder, der er psykisk syg. Tue er søn af en forfatter, der havde en nazistisk fortid, men han vokser op hos en mand, der driver et farveri. Tino er søn af en småborger, handlende i guld og sølv, og Buller er søn af byen store matador, tyggegummifabrikanten. Mordet på en ung pige ryster hele byen, og da der er flere mistænkte kommer også frimurerlogen på overarbejde. Fodbold og livet på byens stadion er et væsentligt element i den farverige skildring af byen. Også oplevelserne fra besættelsestiden kaster stadig skygger.

Der er en del konflikter på spil og mange historier at fortælle, men forfatteren evner at skabe et tilstrækkeligt indblik i de enkelte personers historie og spændingsfelter, samtidig med at den store historie om magtkampe og ambitioner på egne og byens vegne også bliver en væsentlig del af, hvordan en by former sin egen fremtid.

Autoriteterne står for fald. Ingen af sønnerne kan bruge deres fader som forbillede. En af autoriterne er avisens chefredaktør, Nemo. Han forsøger at give sine værdier og holdninger videre til Tino, der er blevet journalistelev, men også Nemo kører et dobbeltspil. F.eks. vil han ikke skrive om at tyggegummifabrikantens kone har stævnet sin mand for hustruvold!

Personer er nævnt med let forvanskede navne, og lokaliteterne er præcise. Men at byen er Vejle står ingen steder i bogen. "Lido" er navnet på den biograf, som i 1955 var provinsens næststørste. At forfatteren med den nazistiske fortid er bestsellerforfatteren fra 40'erne, Jacob Bech Nygaard (1911-1988), er heller ikke uden interesse.

Gode replikker og fint sansede detaljer i de menneskelige relationer fuldender en vigtig bog om den danske provins i 1950’erne.

Tiderne Skifter, 2006. 292 sider

Ulrik Gräs f. 1940 har tidligere skrevet om Vejle i flere romaner - senest om besættelsestiden i Vejle: "Berusede by", 2000. "Lido" er en selvstændig fortsættelse med byen som hovedperson.