Lidenskab og lysår – Lige under overfladen 11 / red. Carl-Eddy Skovgaard

Oprettet: 08.12.2016 - 11:28

Bog: "Lidenskab og lysår " af Carl-Eddy Skovgaard (red)

27 noveller med danskskrevet science fiction. Her rumrejser, alternative virkeligheder, tidsrejser, parallelle verdener, aliens, hackere og socialrealisme

Science Fiction Cirklen

Der er heldigvis ingen metaltræthed at spore i Science Fiction Cirklens nyeste antologi. Her er både rumrejser, aliens, hackere, humor og etik.

Science Fiction Cirklens årlige antologi med nye danske science fiction noveller er nået til bind 11, men der er heldigvis ingen metaltræthed at spore. Tværtimod. For oveni diskussionen om hvorvidt dansk science fiction har udviklet sig til dystopiske fremtidsfortællinger, serverer ’Lidenskab og lysår’ et bredt udvalg af noveller indenfor både hård science fiction, spekulativ fiktion og grænselandet mellem science fiction og socialrealisme. Samtidig er der endnu en gang tale om et meget højt niveau blandt bidragyderne, som rummer både gamle kendinge og debutanter.

Blandt mine favoritter er novellen ’Ud af mørket’ af Jesper Rugaard Jensen. Daanie vågner op alene i en ødelagt redningskapsel. Hun kan intet se og husker ikke, hvordan hun er endt i her. Det lykkes hende at komme tilbage til asteroiden, hvor hun straks begynder at lede efter andre overlevende. Men hvad er der sket? ’Ud af mørket’ er nærmest scifi-horror og meget vellykket. Jesper Rugaard Jensen skriver, så jeg følte mig fanget i mørket, blind og uden hukommelse, sammen med Daanie. Og da så brikkerne begynder at falde på plads, kommer bare endnu et chok. En virkelig vellykket novelle om hvad der skal til, hvis vi skal bosætte os i rummet, og hvilke konsekvenser det kan få.

I den anden ende af science fiction spektret finder man novellen ’HDO Margarethe mod nye mål’ af Carl Gustav Werner. Novellen udspiller sig i slutningen af 1800-tallet, i et Skandinavien hvor Kalmar-unionen stadigvæk eksisterer. Lille Elna sælger sit hår til SAS, som bruger langt hår som brændstof til deres luftskibe. Men præsten derhjemme siger, at kvindens hår hører til på hendes hoved. Her er tale om en anderledes og interessant novelle om religion og videnskab i subgenren kontrafaktisk historie skrevet i en blanding af skandinavisk og dansk.

Endelig vil jeg også nævne ’Kickstart’ af Niels Kjærgaard, som et tredje eksempel på bredden i antologien. Thorkild er på date med en herlig blondine, da tiden pludselig fryser. Bandende må han forlade hende for at finde kickstartpedalen, så han kan sætte tiden i gang igen, før tidskræene får fat i ham. I en humoristisk novelle, der godt kunne være inspireret af Stephen Kings kortroman ’Langolinerne’, diskuterer Niels Kjærgaard tiden og dens væsen.

Med 27 forskellige noveller indenfor stort set alle hjørner af science fiction universet er det selv sagt ikke alle, jeg er ubetinget begejstret for. Et par stykker er for sprogligt eksperimenterende efter min smag, da jeg mest læser med følelserne. Og ved et par stykkede missede jeg simpelthen pointen. Det ændrer dog ikke på, at ’Lidenskab og lysår’ lever op til alle mine forventninger. Her er både rumrejser, teleportering, aliens, kontrafaktisk historie, hackere, humor, dystopiske fremtider og etiske problemstillinger. Alt det der gør science fiction til en spændende genre at udforske. Det er fedt at se, hvordan Science Fiction Cirklen år efter år formår at indsamle så mange og så forskellige noveller af så høj kvalitet.

(Læs hele anmeldelsen på Gyseren.dk)