Liberty af Jakob Ejersbo

Oprettet: 09.03.2016 - 16:08

Bog: "Liberty" af Jakob Ejersbo

13-årige Christian kommer til Tanzania med sin far og bliver venner med den indfødte Marcus. Da han efter et ophold i Danmark vender tilbage for at realisere drømmen om et diskotek sammen med

Jakob Ejersbo

“Liberty” er en selvstændig fortsættelse til Ejersbos tidligere bøger “Eksil” og “Revolution”. Det anbefales at læse de tidligere bøger inden man kaster sig over “Liberty”.

Christian, en dansk teenager, rejser i 1980 til Tanzania med sine forældre, der er udstationeret af den danske stat. Christian er meget overladt til sig selv, hvilket medfører, at han pjækker fra skole og ryger bhangi.

Marcus er fra Tanzania. Han arbejder for en dysfunktionel svensk familie, der ikke behandler ham godt. Marcus håber dog, at familien vil tage ham med til Sverige når de tager hjem fra Tanzania, for så vil han få mulighed for at skabe sig et bedre liv.

På trods af de åbenlyse forskelle bliver Christian og Marcus gode venner, men som årene går bliver forskellene et problem. Christian opfører sig som en afrikaner og kan ikke finde sig til rette i Danmark, mens Marcus for enhver pris vil væk fra Tanzania.

“Liberty” følger livet for Christian og Marcus i en årrække – Christians forsøg på at kapere sin families svigt og Marcus´ forsøg på, at arbejde sig væk fra slummen. Mest af alt handler bogen dog om de to drenges venskab og om deres hverdag i et af verdens fattigste lande.

Ved bogens slutning sendes Christian til Danmark, hvor han skal bo hos familien i Aalborg. Marcus efterlades i Tanzania, hvor han går med bange anelser om han lider af “sygdommen”, hvor man taber sig og til sidst dør.

Desværre finder vi aldrig ud af om Marcus dør eller om han overlever. Vi finder heller aldrig ud af, om Christian flytter tilbage til Tanzania eller om drengenes forhold genoprettes.

Det finder vi ikke ud af fordi Ejersbo desværre døde i 2008 og derfor ikke kan skrive en fortsættelse til den trilogi, hvor “Liberty” er sidste bind.

“Liberty” er en medrivende, spændende og velskrevet bog. Det er en følelsesladet bog om at være fanget i en bestemt situation hele livet – og om hvordan mennesker reagerer på, at man ikke selv er herre over de ting, som man udsættes for.

Jeg anbefaler “Liberty” på det varmeste.