Levemåder af Svend Åge Madsen

Oprettet: 14.02.2005 - 17:04

Bog: "Levemåder" af Svend Åge Madsen

En forgiftet oblat slår Gordon Bimpel ihjel. Opklaringen fører vidt omkring i både tid og rum, og de varme spor kommer til at dreje sig om skyld, straf og ansvar.

Svend Åge Madsen
2004

Der er historier og modhistorier, gode og onde mord, meget at tænke over og meget at grine af i Svend Åge Madsens roman "Levemåder".

At skulle give et referat af Svend Åge Madsens nyeste roman "Levemåder" er en umulighed. Det ville kræve mindst ligeså mange sider, som bogen består af. For vi har at gøre med Svend Åge Madsen, når han giver det bedste, han har. Samtidig lader han det dog være op til læseren selv, om vedkommende er i stand til at hænge på eller ej. Tempoet er højt, og teksten er kryptisk og finurlig.

Ægteparret Frands og Ursula har et godt ægteskab. De elsker hinanden. Men efter et stykke tid begynder de alligevel at kede sig i hinandens selskab. Det samme gør sig gældende for Leif og Dinna. Ja, hvad gør man så, når man befinder sig i en roman af Svend Åge Madsen? Så bytter man da bare partnere! Uden jalousi. Parrene finder frem til en helt paradisisk levemåde - ægtemændene bor én uge ad gangen skiftevis ved den ene og den anden kone. På den måde får de både tryghed og spænding i tilværelsen. Voila!

Men hvor der er et Paradis, er der også en slange. Slangen, i form af den onde mand Gordon Bimpel, hvisker i Dinnas øre, at hun skal tage sit eget liv. Det paradisiske firkløver er brudt. Frands tager, tynget af sorg, til Venedig, "besluttet på at dø eller blive en anden".

Her er vi så ved et andet af bogens temaer: Kunstnerens rolle. For Frands dør ikke, han bliver en anden. Han bliver forfatter. Og da det er Svend Åge Madsen, så bliver han naturligvis forfatter til en bog, der til forveksling ligner dén, vi sidder med, "Levemåder". Frands konstaterer endda, at "i intrigemæssige forviklinger og krydsreferencer, så er Svend Åge Madsen uden tvivl hans overmand"! Hvem sagde metafiktion?

"Levemåder" handler om ondskab, synd og retfærdighed. Fiktion contra virkelighed. Forfatterens rolle, skabelsen af kunst og ja ... levemåder. Det er store ord, men de er heldigvis, som altid, pakket ind i et tykt lag humor.

Anbefaling af Finder sted
Anbefaling af De gode mennesker i Århus
Anbefaling af Engleskyts af Marianne Kainsdatter
At fortælle menneskene. Pletskud
Hvorfor Århus bliver ved med at dukke op i mine bøger. Artikel
Bag nogle af 90'ernes formeksperimenter. Artikel
Forfatterportræt af Svend Åge Madsen