Legenden om juleroserne af Selma Lagerlöf

Oprettet: 01.12.2003 - 08:00

Bog: "Legenden om juleroserne" af Selma Lagerlöf

Legenden om en røverfamilie, som er dømt fredløs og bor langt ude i skoven. En rose, der er plukket julenat, skaffer dem et fredlysningsbrev

Selma Lagerlöf
1989
Brage

”Göinge skov bliver hver julenat forvandlet til en prydhave for at fejre Vorherres fødsel.” Skal man nu tro på det, eller skal man ikke?

Det er en gammel legende fra Nord Sverige vi får fortalt af Selma Lagerlöf, og postulatet om skoven, der blev forvandlet til en prydhave hver julenat, blev ”overleveret” til Abbed Hans af en simpel røverkone med en masse røverunger i skørterne for menneskealdre siden.

Så mon der kan være meget ”kød" tilbage på den legende i år 2003?
Svaret er, at legenden har mere end rigeligt julespæk tilbage til os alle sammen. Den er fuld af sødme, eventyr og barnetro – og svinger med en konstant elegance mellem to niveauer, der muliggør at historien rører både børn og voksne.

Det er en spændende historie fra første til sidste side, for spørgsmålene tårner sig op undervejs:
Hvad er det for nogle fredløse røvere, der braser ind i Abbed Hans fine urtehave på Oved kloster? Hvorfor er Abbed Hans helt anderledes end de andre folk i klostret? Hvordan går det Abbed Hans’ julenat, da han bliver inviteret ud i skoven til røverkulen? Hvad er det, der sker julenat ude i Göinge skov?

Vi får næsten svar på det hele som historien skrider frem. Bare ikke på om julerosen, vi har stående, virkelig er en lille aflægger fra prydhaven i Nord Sverige, for det er et spørgsmål om tro …

Tro? Sådan en lille finurlig detalje, som gør julen – ja livet - endnu rigere.

Oversat fra svensk af Kirsten Skaarup. Olivia, 1996. 30 sider

Anmeldt Hanne Sofie Lindhardt

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen