Legenden om juleroserne af Selma Lagerlöf

Oprettet: 01.12.2003 - 09:00

Bog: "Legenden om juleroserne" af Selma Lagerlöf

Legenden om en røverfamilie, som er dømt fredløs og bor langt ude i skoven. En rose, der er plukket julenat, skaffer dem et fredlysningsbrev

Selma Lagerlöf
1989
Brage

”Göinge skov bliver hver julenat forvandlet til en prydhave for at fejre Vorherres fødsel.” Skal man nu tro på det, eller skal man ikke?

Det er en gammel legende fra Nord Sverige vi får fortalt af Selma Lagerlöf, og postulatet om skoven, der blev forvandlet til en prydhave hver julenat, blev ”overleveret” til Abbed Hans af en simpel røverkone med en masse røverunger i skørterne for menneskealdre siden.

Så mon der kan være meget ”kød" tilbage på den legende i år 2003?
Svaret er, at legenden har mere end rigeligt julespæk tilbage til os alle sammen. Den er fuld af sødme, eventyr og barnetro – og svinger med en konstant elegance mellem to niveauer, der muliggør at historien rører både børn og voksne.

Det er en spændende historie fra første til sidste side, for spørgsmålene tårner sig op undervejs:
Hvad er det for nogle fredløse røvere, der braser ind i Abbed Hans fine urtehave på Oved kloster? Hvorfor er Abbed Hans helt anderledes end de andre folk i klostret? Hvordan går det Abbed Hans’ julenat, da han bliver inviteret ud i skoven til røverkulen? Hvad er det, der sker julenat ude i Göinge skov?

Vi får næsten svar på det hele som historien skrider frem. Bare ikke på om julerosen, vi har stående, virkelig er en lille aflægger fra prydhaven i Nord Sverige, for det er et spørgsmål om tro …

Tro? Sådan en lille finurlig detalje, som gør julen – ja livet - endnu rigere.

Oversat fra svensk af Kirsten Skaarup. Olivia, 1996. 30 sider

Anmeldt Hanne Sofie Lindhardt

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!