Lazarusprojektet af Aleksandar Hemon

Oprettet: 01.10.2009 - 11:44

Bog: "Lazarusprojektet" af Aleksandar Hemon

Den bosnisk-amerikanske forfatter Brik vil skrive en bog om den russisk-jødiske Lazarus, der i 1908 blev skudt af politiet i Chicago, og opdager mange paralleler mellem den tid og nutiden

Aleksandar Hemon
John Lysmand

”Hjemme er dér, hvor nogen lægger mærke til det, når du ikke er der længere”

Da Lazarus var genopstået fra de døde, rejste han ifølge myten til Marseille sammen med sine søstre, og hvad der siden skete, ved ingen.

I 1908 opsøger en anden Lazarus, en jødisk emigrant ved navn Lazarus Averbuch der havde undsluppet progromerne på Balkan i begyndelsen af 1900-tallet, politimesteren i Chicago for at aflevere et brev. Politimesteren går i panik ved synet af denne fremmedartede og anarkistisk udseende mand og skyder ham.

Knap 100 år senere rejser den bosnisk-amerikanske forfatter Vladimir Brik til Balkan sammen med en skolekammerat for at finde baggrundsstof til en bog om Averbuch, så han på denne måde kan genopstå.

Eller er det forfatteren selv der vil genopstå? I 1992, da helvede brød løs på Balkan, befandt han sig i USA som turist, på behagelig afstand fra krig og voldshandlinger. Han er nu behageligt gift med en hjernekirurg og leverer klummer til en bosnisk avis. Rejselegatet til Balkan er derfor en mulighed for at bevise at han er andet og mere end en middelmådig forfatter og en holdt mand.

Rejsen tilbage til Sarajevo bliver en rejse ind i hans egen fortid, og intet er det samme ved rejsens slut. Sideløbende med beretningen om de rejsende på Balkan følger læseren Lazarus Averbuchs søsters fortvivlede forsøg på at fatte hvad der er sket, og som bogen skrider frem, flettes de to historier sammen til én.

’Lazarusprojektet’ beskriver med isnende intensitet hvordan det føles at have sit hjerte to steder og ikke høre til nogen steder, at være fremmed der hvor man bor, men også at være fremmed når man kommer ”hjem”. Krig og forskellige erfaringer ændrer så meget.

Bogen beskriver også hvordan fremmedangst ikke ændrer sig, og folkestemninger kan piskes unødvendigt op.

Hemon er en af de mange immigrantforfattere, der har beriget USA's litteratur, og hvor gør han det godt. Han var selv i USA, da Balkankrigene brød ud og har en del tilfælles med sin hovedperson, og han er den fremragende forfatter, som Brik måske udvikler sig til:

”En del af mit liv endte dér, mellem disse tomme grave; det var på det tidspunkt, at jeg begyndte at sørge. Det tør jeg sige nu, nu hvor der ikke er meget andet end sørgen.”

'Lazarusprojektet' er illustreret med stemningsfulde sort-hvide fotografier, dels af Velibor Bozovic og dels fra Chicago Hstorical Society.