Last og brast af Hanne Reintoft

Oprettet: 09.10.2006 - 12:06

Bog: "Last og brast" af Hanne Reintoft

Fire danske krigskammerater fra slaget om Skåne i 1710 aftaler at holde sammen resten af livet - Trods forskellige livsvilkår lykkes det, og indirekte afspejler deres sammenhold danmarkshistor

Hanne Reintoft
2006

Hanne Reintoft er tilbage med en fremragende historisk roman om venskab, klasseskel og politik i 1700-tallets Danmark.

Som vanligt står forfatterens dybe, sociale engagement klart. Hanne Reintofts nye roman handler om fire gode venner: Malthe, Hans, Rasmus og Matthias. De stammer fra vidt forskellige samfundslag.

De fire krigskammerater kommer med det samme skib tilbage til Danmark, da danskerne indser, at kampen for at genvinde de tabte Skånelande er tabt. Om bord på skibet sværger de hinanden evig troskab ved at blande blod. De vil således stå hinanden last og brast, hvad der end måtte ske i tilværelsen.

Hjemme i København venter familien. Malthe, der er præst og alene med sine tre børn, bliver tildelt et pastorat i det sydlige Sjælland. Hans kommer fra et fornemt lægehjem i København. Han gifter sig med en ung adelsfrøken, Elisabeth. Denne bærer på en dyb hemmelighed og træder først i karakter hen mod slutningen af bogen, da det virkelig brænder på. Rasmus kommer fra jævne kår og bliver gift med sin elskede Gjeske. De to må slide i det døgnet rundt og lider under stavnsbåndet. Matthias, som skal overtage faderens trykkeri, gifter sig med den altid hjælpsomme Beate.

Vi hører om disse familiers vilkår samt om en række af de politiske tendenser, der kommer til at præge begyndelsen af 1700-tallet. Der er skildringen af pietismen, der er på fremmarch i Danmark. Bogen rummer også en beskrivelse af udviklingen inden for bogtrykkerkunsten. Der er en bevægende skildring af Københavns brand i 1728. Den kommer til at berøre samtlige personer i bogen meget dybt.

Vi får et indblik i, hvordan f.eks. jødernes vilkår var i datidens København, hvordan hoveriarbejdet sled på det enkelte menneske. Samtidig er der gennem hele bogen et håb om bedre tider for den jævne befolkning og en tro på, at der kommer en dag, hvor stavnsbåndet bliver ophævet og menneskets frihed sat i højsædet.

Spørgsmålet er: Kan disse fire hovedpersoner og deres familier holde sammen i en så splittet tid? Deres skæbner hvirvles hele tiden ind i hinanden, men kan venskabet holde?

Bogen er som de øvrige af Hanne Reintofts bøger skrevet med et dybt socialt engagement og giver læseren et godt indblik i en turbulent periode i danmarkshistorien.

Lindhardt og Ringhof, 2006. 446 sider. Kr. 299,-