Langebro med løbende figurer af Bjarne Reuter

Oprettet: 01.05.2006 - 12:06

Bog: "Langebro med løbende figurer" af Bjarne Reuter

Kriminalroman. Psykopaten og massemorderen Orson Kiel huserer, og Jannik indblandes, fordi han tidligere har haft forbindelse med Orson.

Bjarne Reuter
1995

Er man i humør til at ”uhygge sig”, er Reuters ”Langebro med løbende figurer” et godt bud - skræmmende og spændende thriller, der kryber ind under huden på læseren – så absolut en fængslende roman.

Handlingen er straks i gang i denne roman, hvor første scene er et møde med hovedpersonen Jannik, dagen efter hans bryllup. Alt synes i skønneste orden, Jannik har giftet sig med en dejlig, smuk pige, der kommer ud af en velhavende og magtfuld advokatfamilie. Men denne tilsyneladende idyl varer ikke mange sider…

Inden læseren når at blinke ret mange gange, er Jannik viklet ind i politiets eftersøgningsarbejde på en psykopat ved navn Orson Kiel, der er formodet gerningsmand til en række uopklarede kvindemord. Og det blot fordi Jannik i en fjern fortid som portør på en lukket afdeling stiftede bekendtskab med Kiel.

Eller er det nu også kun af denne grund, at politiet er meget ivrige efter at få Jannik blandet ind i dette eftersøgningsarbejde? Svaret er i sagens natur et rungende nej – der viser sig selvfølgelig at være mange flere aspekter i denne historie end først antaget.

Det er her, bogen har sin virkelige force. For langsomt men sikkert indvier Reuter sin læser i flere og flere af sagens sammenhænge, lag på lag skrælles af, indtil man på de allersidste sider får alt på plads.

Hvis man forventer at få stor indsigt i menneskelig psykologi og psykopati, vil man efter al sandsynlighed blive skuffet – det er ikke stor psykologisk litteratur i den forstand. Men det er utvivlsomt god og gedigen underholdning, og Reuter har som vanligt skrevet med sikker pen.

Eneste egentlige anke er i midten af fortællingen, hvor der er lige vel rigelig af dialoger, og hvor historien synes at køre en smule i tomgang. Men hen imod slutningen af bogen er spændingskurven igen unægteligt for opadgående, og som nævnt bindes der til sidst en fin sløjfe på historien.

Romanen har tidligere været bragt som sommerføljeton i Politiken.

Gyldendal, 1995, 290 sider