Lang af Kjell Westö

Oprettet: 01.03.2011 - 02:00

Bog: "Lang" af Kjell Westö

Christian Lang, tv-vært i Helsingfors, har altid haft et misundelsesværdigt liv, men da han forelsker sig i den gådefulde Sarita og drages ind i hendes liv, begynder tilværelsen hastigt at vise sin

Kjell Westö
Jesper Klint Kistorp
2003
Athene

Finlandssvenske Kjell Westö skriver altså godt! Lavmælt og intenst, så man næsten suges ind i en egentlig ganske banal historie med indbygget thriller-element. Ikke mærkeligt, at han to gange har været indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris!

Det er historien om den 40-årige karismatiske, ambitiøse og arrogante TV-stjerne Christian Lang (han har et litterært talk-show i primetime). Han har også en karriere som anerkendt forfatter. Og så har han midtvejskrise, som hjælpes godt på vej af den – ikke overraskende – kendsgerning, at han har mødt en yngre model, Sarita, som er gådefuld og fascinerende – og høj, mørk og skøn! Hvor er det fantastisk at være forelsket! Hvor han blomstrer, når han optræder på skærmen, men ak! hvor kort!

For der går ikke lang tid, før han virker endnu mere udbrændt end før, hvor angsten for at blive gammel, for at tabe tiltrækningskraft, for døden, går op for ham i al sin grusomme realitet! Og det går også op for ham, hvor tragisk han har svigtet sin søn, sin kone og syge søster til fordel for karriere og succes. Men han indser også, at hans indsigt nok er kommet for sent til, at det kan gøres godt igen …

Romanen er en metaroman, for den der fortæller historien er en ikke særligt succesrig forfatter, Konrad Wendell, som er gammel ven af Lang, og som lægger spade til, da der i bogens start skal graves et lig ned … Hans følelser for Lang er ret komplicerede - sådan lidt misundelig fra sidelinjen - og han er derfor ikke en særligt troværdig fortæller. Så hvad skal vi egentlig tro på, når der rippes op i barndom og ungdom og ydmygelser?

Vi kan nok være ret sikker på én ting: iflg. forfatteren er den moderne medieverden en overfladisk og narcissistisk pseudoverden, hvor ungdom og hurtighed er det, der tæller. Den barnlige utålmodighed hersker, man skal hele tiden videre til noget nyt! Forfatteren har i et interview udtalt, at han tvivler på, næste generation overhovedet vil læse, og at vi måske skal til at betragte læsningens storhedstid som noget historisk, noget der hørte 1900-tallet til?

Men hører du til dem, der stadig læser, så er Westös ’Lang’ et bekendtskab værd! Du får en fin og melankolsk tur gennem den finske hovedstad og en lidenskabelig og lidelsesfuld kærlighedstragedie, en tids- og samfundskritik, på én gang alvorlig og humoristisk og ironisk, som gør os klogere på mange ting, også på mænd!