Læsning i mørke af Seamus Deane

Oprettet: 01.01.2009 - 02:00

Bog: "Læsning i mørke" af Seamus Deane

En katolsk drengs opvækst fra 1945 til 1971 i den nordirske havneby Derry, præget af områdets religiøse og politiske konflikt og familiens dystre hemmelighed, fortalt med irsk humor og galskab

Seamus Deane
Jørgen Nielsen
1997

Irsk skæbnedrama om hvad hemmeligheder og fortielser kan gøre ved en familie – set med barnets øjne.

Swift, Wilde, Joyce, Beckett, Yeats, Behan, McCourt, Heaney, Doyle – jeg kunne blive ved – har ydet deres bidrag til at sætte Irland på det litterære verdenskort. Mange af dem har taget udgangspunkt i landets dramatiske og blodige historie og de mange myter den har skabt.

Seamus Deanes bevægende roman om en drengs opvækst i Derry i årene 1945 – 1971 er ingen undtagelse. Hændelserne har udspring i en af de tragiske historiske begivenheder som vi stadig mærker dønninger af, nemlig Irlands deling i 1920 hvor de seks nordøstlige grevskaber forblev under engelsk herredømme, mens resten af øen løsrev sig som republik.

Det er på sin vis den sædvanlige irske historie om en fattig katolsk arbejderfamilie i et samfund med skarpe skel mellem os og dem, katolikkerne og protestanterne (=magthaverne).

Det er også historien om hvordan historiske begivenheder kan sønderrive en familie. Den navnløse fortæller, der måske er forfatteren selv, vokser op med myterne om kampene ved destilleriet i 1920’erne og om ”slægtsfejden”, om hvordan faren blev snydt for sin arv, og så er der også historien om onkel Eddie der rejste til Detroit … Alt sammen fascinerende for en knægt med fantasi.

Men som han bliver ældre, får han kendskab til ”sandheden”. Den er ikke blot ilde hørt, men kan gøre ubodelig skade. Det er således ikke endnu et romantisk irsk epos om de tapre helte, men en knugende skildring af skam, sorg, svig og forræderi og mest af alt er det en grusom historie om hvad hemmeligheder og fortielser kan føre til i en familie.

Alt sammen skrevet i et lavmælt og underspillet sprog, fornemt oversat til dansk af Jørgen Nielsen.