Læretid af Peder Frederik Jensen

Oprettet: 12.05.2013 - 14:39

Bog: "Læretid" af Peder Frederik Jensen

En ung mand kommer i skibsbyggerlære i Vestsjælland og udvikler sig til en ferm håndværker

Peder Frederik Jensen
Samleren

Peder Frederik Jensens (*1978, forfatterskoleelev) anden roman 'Læretid' har linet hele to indgangsbønner op, som man skal tænke igennem før under og efter læsningen af den lille roman. Den ene af Péter Nádas: "Oh, I'm just a mountain climber," said the gesture, and indeed, it seemed to have come from a hiker being routinely asked what the hike was like and was the weather all right - but what is there ever to say about a hike or the weather? Og den anden af vores egen Thomas Boberg: Det siges, / at hver person har blot én historie at fortælle, / at den rummer tre temaer, / at resten er maskespil, / at den mest drevne person, / er den som har den største garderobe.

På side 21 står Peder Frederik Jensens egen indgangsbøn i kaptitel 9, der her gengives fuldstændigt: Man slår et gevind og skærer med en sav. / Man saver ikke. / Man kniver jo heller ikke med en kniv. / Man tager hatten af i skuret - stryger topsejlet. / Ryger først, når folk er færdige med at spise. / Stiller skoene, før man går om bord på de fine både. / Vasker sine fingre, inden man går til frokost. / Rydder op efter sig. / Lægger værktøjet på plads. / Man gør sit, tager konsekvensen, hvis man har kvajet sig. / Indrømmer sine fejl og retter op på det. / Man bruger ikke for meget tid på klynk. / Man møder omklædt til tiden. / Forsøger at gøre sit bedste.

Jeg har noteret det som lyrik, selvom det er en roman, men hovedparten af bogens prosa er knækket af i disse spændstige paragraffer, hvad der giver romanen et på een gang forpustet og kantet udtryk. Man kan sagtens læse den langsomt, men linieskiftene trækker umærkeligt tempoet lidt op. Til gengæld trækker den selvsikre blanding af fortælleformer rundt med een, hvis først blikket flakker.

Med denne filosofiske, antropologiske og sociologiske triangulering burde den litterære slagmark egentlig være tydelig nok. Det syner nok en anelse mere selvsmagende end det egentlig er. For selvom vi godt ved - og til stadighed mindes om det i den punkterede prosa - at der står mere end det man kan læse; at her er ikke bare tale om en minimalistisk og realistisk skildring, så er bogen altså også en besnærende regulær skildring af en læretid, et fag, et miljø og en pause - nej en paralleltilværelse - i et ungt tænksomt og - heureka! - skrivende menneskes liv. Der er på flere måder ikke så langt til den stationsby, hvor Helle Helle sad og skrev om datiden.

Handlingen bygger ganske enkelt på fortællingen om den læretid hovedpersonen gennemgår. Hvorfor han vælger den vej og den løsning. Hvordan det mærkes. Føles er nok for stærkt et ord, for sproget er som eksemplificeret nok beskrivende, men ikke egentligt fortællende - slet ikke fortolkende. Det liv vor hovedperson ikke kan finde ud af et leve, hvorfor han får sig en uddannelse som bådebygger kigger vi glimtvis ind i gennem ordene 'ven', 'hun', 'digte', 'far og mor'. Bogens formelle vandmærke er den sjæl Peder Frederik Jensen puster ind i de enkelte ord om livet med en styrtsø af ord fra værket. Romanen er en sproglig tour de force ud i bådebyggeri. Det være sig værktøjer (skølpjern), arbejdsgange (støbe bundstokke) og skibsdele (galvaniserede lønningsbolte). Der er så mange ord man ikke kender, at de til sidst får nedkæmpet forskellen mellem liv og værk - fiktion og hånd. Det fascinerende er, at det er denne sproglige ligestilling - kærlighed er ikke mere eller andet end at koge planken ude i svedekisten, fortiden ikke mere eller andet end at skærpe stemmejern på sin karborundum - der gør man læser sig grådigt gennem dette unge menneskes selvforglemmende og insisterende ophold på et bådeværft på Kalundborg Havn..

Og det er (så) også der(her)imellem litteraturen ligger og gemmer sig. Now you see me now you don't.

Romanen foregår i årene omkring Anders Fogh Rasmussens første tid som statsminister - altså op til og omkring 2001 - og politik spiller, ligesom kultur, familieliv, flasker, sex og cigaretter, personlig fallit, drømme og først og fremmest mekanik en rolle i romanen, fordi det snakker man (også) om på værkstedet og ikke mindst i værkstedets brede kontaktflade med samfundets mange grupper og typer - fra sælgere til subsistensløse. Hvis man ikke forstår hvad jeg mener, har man ikke været nok på havnen. Under eet er romanens miljøskildringer dens vandmærke og mest fremtrædende kvalitet. Det lugter godt og der ses til alle sider i bogen. Der går figurer rundt man kan høre kradse sig i skægget. De skarpe skildringer af miljø, mennesker og skæbner er selvsagt kolporteret af vores meget skarptskuende fortæller, som løbende sliber blikket på sin trediepersonskonstruktion: "Læredrengen kom galt af sted med en vinkelsliber punktum Den smuttede og skar sig gennem hans bukser og ind i kødet punktum ny linie" (min tegnsætning).

Første sætning: Da han startede i lære på havnen, flyttede han derud.

Roman. 140 sider. Samleren 2012