La' os af Lone Hørslev

Oprettet: 18.03.2013 - 14:16

Bog: "La' os" af Lone Hørslev

Digte om at finde sig til rette i en ny bolig med udblik på verdenssituationen med finanskrise, global opvarmning og ungdomsarbejdsløshed og med referencer til "Hus Forbi" og gadens hjemløse eksist

Lone Hørslev
C&K

Fra skilsmissedigte til en kriseramt og åbenhjertig digtsamling om livet som alenemor med to børn i en alt for dyr lejlighed i Valby.

Der er fortsat krise i Lone Hørslevs digtsamling, La’os. Digtsamlingen, der er delt i 7 afsnit, er et sandt bombardement af kriseramte tanker fra det nære og daglige og fra samfundet og den store verden.

Digtene emmer af kærlighedssorg og kærlighedslængsel, af opvask og leverpostejsmadder og en overbo der onanerer.  Der er tiggere på gaden, rod i finanserne og krise i det græske. Stort blandes med småt. Krisen i parforholdet sættes overfor krisen i samfundet og krisen i verden. I de mere krisepornografiske afsnit lader Hørslev bl.a. den græske situation være førsteelsker:

”Den græske situation går langsomt hen imod dig, og så tager den dig på røven, den tager dig på brysterne og løfter dig op og ind i din seng.”

Bedst er Hørslev i det daglige og det nære, hvor den ydre orden gang på gang sættes i kontrast med det indre kaos:

”Det gælder om at redde sine stumper, det gælder om at få styr på sit tapet”

Tapet og hylder sættes op, gulvet males og tegninger sættes i ramme. Midtvejs afbrydes digtene af elleve illustrationer af Rikke Bakman. Tegningerne er vidunderlige og understeger og underbygger med genistreg Lone Hørslevs digteriske, mørke og humoristiske univers.

Grundstemningen i digtene er mørk og kriseramt, men mellem linjerne sprudler en livsvilje, en råstyrke og længsel. Lyset og lykken anspores i slutningen. I sidste afsnit sidder jeg-fortælleren i et IC3 tog fra Valby til Vejle med tømmermænd:

”Tænk – en lykkelig slutning. Så findes de altså, ja, de gør.”

La’os er en indfølt, underfundig og uafrystelig digtsamling, som jeg anbefaler på det varmeste.