Kvinderne på slottet af Jessica Shattuck

Oprettet: 14.06.2017 - 09:35

Bog: "Kvinderne på slottet" af Jessica Shattuck

Efter et mordforsøg på Hitler, bliver Marianne von Lingenfels mand henrettet; I 1945 indfrier hun sit løfte til sin mand og åbner slottets døre for 2 andre enker og deres børn,

Jessica Shattuck
Mette Wigh Tvermoes

Medrivende historisk fiktion om tre kvinders kamp for overlevelse i Nazi-Tyskland.

Under optakten til 2. verdenskrig mødes en gruppe intellektuelle på et gammelt slot. Her har de gode samtaler, særligt om truslen fra Hitler. Marianne von Lingenfels mand er modstandsmand og bliver henrettet, og efter krigen vender hun alene tilbage til ruinerne af det gamle slot. Her koncentrerer hun sig om at udføre den opgave, hendes mand har givet hende. Hun forsøger at finde de kvinder, som var gift med andre modstandsfolk. Det er en vanskelig opgave, men hun finder nogle enkelte, og i fællesskab hjælper de hinanden gennem dagene, som er præget af hårdt arbejde, angst og kampen for overlevelse.

Det er en stor livsændring for de tre enker, Marianne, Aina og Benita. De har alle deres hemmeligheder, men de passer på hinanden og klarer sig igennem på trods af begrænsninger i forhold til for eksempel fødevarer og tøj. Personbeskrivelserne er meget rammende. Både kvinderne og børnene er godt beskrevet i romanen, hvor der især er fokus på Marianne, som aldrig viser sin angst for noget eller nogen. Marianne er meget omsorgsfuld og tager sig godt af alle, hun har dog sine egne meninger, som hun ikke lægger skjul på.

Både livet på slottet før og efter besættelsen beskrives, ligesom livet i lejrene og de steder hvor kampene foregår. De mange forskellige beskrivelser betyder, at romanen fremstår uoverskuelig indimellem. Den giver dog et godt og nuanceret billede af kvindernes virkelighed. Det er en rørende og dyster fortælling om tre kvinders kamp for overlevelse, om modstandskamp, jødeforfølgelser og afslutningsvis om angsten for amerikanerne.