Kvinderne i Klithuset af Lone Zilstorff

Oprettet: 16.11.2004 - 09:37

Bog: "Kvinderne i Klithuset" af Lone Zilstorff

Da Synne tager sin demente mormor med til den jyske vestkyst, tager de også til problemer fra fortiden -  Synnes mor - en travl TV-journalist - bliver mod sin vilje inddraget, og efter nogle barske

Lone Zilstorff
2004

Da Synnes elskede mormor forsvinder under et ophold i familiens sommerhus, tror Synne og den øvrige familie, at hun snart vil dukke op igen.

Men som dagene går, tyder alt på, at hun har været udsat for en forbrydelse …

Sidsel er TV-journalist med stor succes. Arbejdet fylder meget, men heldigvis har hun sin mand Søren, der tager sig af det meste derhjemme. Men han kan ikke tage over, når det gælder Sidsels demente mor, Sara, så ofte må Sidsel gøre op med sig selv, om hun vil besøge sin gamle mor eller plages af dårlig samvittighed.

Synne er Sidsels datter. Hun er præst og er flygtet til Vestjylland efter et brud med sin kæreste gennem mange år.

Synne er tæt knyttet til sin mormor, og derfor beslutter hun sig for, at de to skal holde nogle dages ferie sammen i familiens sommerhus, "Klithuset".

Det viser sig, at Sara er langt mere dement, end Synne er klar over, og på andendagen af deres ophold forsvinder Sara. Først tror Synne, at hun er faret vild og derfor snart vil vende hjem igen eller blive fundet, men der er ingen spor efter den gamle kvinde.

Da Sara, efter et par dage, ikke er dukket op, ankommer Sidsel til "Klithuset". Hun er som Synne rastløs over al denne venten og giver sig til at rydde op, og gemt godt af vejen finder hun en stak af Saras breve, som hun læser.

Indholdet af brevene er overraskende, og langsomt går det op for datter og datterdatter, at Sara har skjult store dele af sin fortid – og at dette måske har noget med hendes forsvinden at gøre …

”Kvinderne i Klithuset” er en generationsroman med et spændende plot. Romanen beskriver de tre kvinders indbyrdes forhold godt, også i forhold til den tid de hver især er blevet voksne i. Således hører vi om Saras problemer med ”kun” at være mor og husmor, om Sidsels dårlige samvittighed over at vægte karrieren højere end sin datter (og mor), og om Synnes kvababbelser ved at tilhøre den forkælede generation, der bare kan vælge og vrage - og gør det.

Gyldendal, 2004. 283 sider. Kr. 248,-