Kvinden i dalen af Ketil Bjørnstad

Oprettet: 21.09.2010 - 12:46

Bog: "Kvinden i dalen" af Ketil Bjørnstad

19-årige Aksel Vinding prøver at finde et ståsted i livet og musikken, efter hans 17 år ældre kone, Marianne Skoog, begik selvmord på aftenen for hans debutkoncert.

Ketil Bjørnstad
Mogens Wenzel Andreasen
Cicero

Et forelsket menneske i nød, som prøver at forlade verden - Aksel overlever på trods, og rejser sig langsomt ved musikkens hjælp

Musikeren Aksel Vinding mister dem han holder af, den ene efter den anden.  Kvinderne han forelsker sig i, begår selvmord, og han forstår ikke hvorfor. Efter sin debutkoncert, hvor han får flotte anmeldelser, mislykkes hans eget selvmordsforsøg, da han bliver reddet af en ven.

Herefter rejser han langt op i Nordnorge for at lære at spille en russisk komponists værk. Her møder han søsteren Sigrun, som han kaster sin kærlighed på. Hun er læge og omtales i folkemunde som 'Kvinden i dalen'. Sigrun er dog lykkelig gift, og kæmper imod. Hun har fundet sin mand.

Aksel dulmer sin smerte i vodka, men holder sig oven vande ved hjælp af musikken Skyldfølelsen er stadig en plage, og hans tanker går i ring om sorgen. Han er til tider meget ensom, føler sig forkert tilpas uden en kvinde ved sin side.

Romanen er den sidste i en trilogi om Aksel Vinding. Den foregår i starten af halvfjerdserne, og er delt op i tre dele. De tre dele viser, hvordan Aksel hel tiden udvikler sig for at blive et helt menneske igen. Hvordan musikken og koncerterne efterhånden gør ham stærkere. Romanen er også fyldt med kontraster, f.eks. nordlyset kraft og Aksels manglende livslyst . Eller de stærke kvinder han omgiver sig med, mens han selv føler sig svag.

Romanen er utrolig velskrevet. Bjørnstad formår at integrere musikken så meget i romanen, at man næsten føler man er med til koncerterne. Man får også god indsigt i personerne, men især Aksel og hans indre liv får god plads. Man fornemmer den smerte han gennemlever og udtrykker gennem sine koncerter. Også natur- eller miljøbeskrivelserne er gode. Man fornemmer både naturens skønhed og kulden, som bider. Aksel bruger musikken som et redskab frem mod helbredelse, han bliver ikke hel, men han får det langsomt bedre.